effektafkreati

Hvordan registrerer man effekten af kreatin?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er netop startet på kreatin, samtidig med at jeg cutter. Jeg har læst, at ca. 30 % ikke er modtagelige for effekten af kreatin. Samtidig skulle man tage et par kilo på, da væsken hober sig op i musklerne. Mit spørgsmål er, hvordan jeg kan vide, at jeg er modtagelig for kreatinen?

Jeg startede en loading fase og vejede da 80,5 kilo. En uge efter vejede jeg 81,1 kilo, men havde trænet hårdt og levet med kalorieunderskud hele ugen under loading fasen. Noget kunne derfor tyde på, at jeg har tabt mig, men bevaret vægten pga. væskeophobningen. MEN hvordan kan jeg være sikker på effekten? Og kan man overhovedet være 100 % sikker?

Svar:

Godt nok er kreatin et udmærket valg under cut. Det virker anti-katabolsk, og vil derfor bidrage til at holde på muskelmassen. Men det er ikke et voldsomt godt tidspunkt at registrere om det virker optimalt for dig eller ej. Den mest synlige effekt ved brug af kreatin er nemlig styrkefremgang. Når musklerne er mættet, så burde man registrere en tydelig styrkefremgang. Hvis man ikke registrerer nogen styrkefremgang overhovedet, og hvis ens styrke udvikles i samme tempo som altid, så kan noget godt tyde på at man er non-responder.

Problemet er, at det er svært at registrere under cut, da kalorieunderskud ofte er forbundet med en stagnation i styrkeudviklingen. Eller i værste fald en tilbagegang i styrken. Så er det svært at vurdere hvilken effekt kreatin har.

Hvis du vil være sikker på at du responderer på kreatin, så prøv at tage det i forbindelse med bulk, og se om det har nogen effekt på styrkeudviklingen.