inclinebænk

Incline bænkpres vs. decline/flad bænkpres

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har hørt fra flere, at man skal vælge den øvelse, hvor man kan løfte flest kilo, da dette er vigtigt for at opbygge muskelmasse.

Mit problem er, at jeg ikke kan få særlig god kontakt til mine brystmuskler, når jeg kører lige eller decline bænkpres. Jeg kan derimod mærke et godt stræk på brystmusklerne, når jeg kører incline bænkpres. Dog kan jeg ikke løfte nær så mange kilo, når jeg træner incline bænkpres.

Mit spørgsmål er nu, om jeg bør nøjes med at køre incline bænkpres, hvor jeg mærker bedre kontakt til musklen? Eller om jeg bør køre decline bænkpres engang imellem, hvor jeg kan løfte flere kilo, med minimal kontakt til brystmusklerne? Eller en helt tredje mulighed?

Håber I får tid til at besvare mine spørgsmål, da jeg er meget i tvivl.

Svar:

Du kan sagtens vælge at fokusere på incline bænkpres, som din primære presseøvelse. Det er der absolut intet galt i. Det kan faktisk have visse fordele, at lave en større andel af øvelser på incline bænk, da de fleste ofte har sværest ved at smide masse på den øverste del af brystet. Og selv incline fokuserer mere på den øverste del af brystet, så er det jo ikke sådan, at de nedre regioner ikke rammes.

Du kan også overveje at eksperimentere med forskellige former for dumbbell presses. Mange som har problemer med at få kontakt med brystmusklen, når de kører med stang, oplever ofte at det går nemmere når de skifter til håndvægte. Så måske var decline dumbbell presses og dumbbell presses på flad bænk en mulighed?

En anden mulighed er, at eksperimentere med grebsbredden. Det kan også gøre en forskel i forhold til at få kontakt med brystmusklen. Og så er korrekt teknik i øvelserne selvfølgelig vitalt. Forskellen på bænkpres med ringe teknik og ingen opspænd, og bænkpres med perfekt teknik og opspænd, kan være ekstremt stor i forhold til aktivering af brystmusklen.

Det bør dog nævnes, at kontakt til musklen ikke er alt. Hvis du laver bænkpres og decline bænkpres med korrekt og optimal teknik, så vil du aktivere brystmusklen uanset om du føler det eller ej. Det hænger jo heldigvis ikke sådan sammen, at en basal muskelfysiologisk funktion forsvinder, fordi du ikke kan mærke musklen arbejde.