brystvolumen

For stor bryst volumen?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har nu trænet i 3 år og jeg synes jeg er nået til et punkt hvor mit bryst og resten af min krop ikke rigtig udvikler sig mere, hvilket så har resulteret i, at jeg i forsøg på mere volume har kørt flere sæt.
Mit spørgsmål er om jeg kører for mange sæt bryst. Min bryst dag hedder 5 sæt bænk, 5 sæt incline bænk, 5 sæt bænk dumbbell, 5 sæt flyes, 5 sæt dips, 5 sæt kabel flyes og 5 sæt dybe kabel flyes og så slutter jeg af med en burnout med masser af dips og push ups.

Svar:

Du laver over 35 sæt for bryst. Det er alt, alt for meget. Nu skriver du ikke hvilken type split du kører, men selv om du så kørte et højt split hvor hver muskel kun rammes 1 gang om ugen, så ville +35 sæt stadigvæk være alt for meget. Du laver 15 sæt flyes. Det er totalt overflødigt. Man kan sagtens nøjes med 2-3 brystøvelser. Mere skal der ikke til for at ramme brystet komplet.

Det er helt fint, at køre en periode med højere volumen. Men +35 sæt til brystmusklen er simpelthen over-kill, selv for en volumen periode. Det halve kunne sagtens gøre det i en volumen periode.

I øvrigt så tror jeg ikke din stagnation i udviklingen har voldsomt meget med din træning at gøre. Jeg tror nærmere sagen er den, at din forøgede muskelmasse har skubbet dit ligevægtsindtag op af. Hvilket betyder, at du rent faktisk spiser for lidt i forhold til at øge muskelmassen. Jeg tror din fremgang vil starte op igen, hvis du øger kalorieindtaget, og generelt har mere fokus på kosten.

Og så skær ned for antallet af sæt og øvelser. Det holder ikke i længden at køre med så høj volumen. Det er ikke kun overflødigt, det vil også hæmme din fremgang på sigt. Man kan sagtens få en komplet brysttræning med noget ala nedenstående.

Bænkpres 5 sæt
Incline dumbbell press 5 sæt
Low incline dumbbell flyes 5 sæt

Kvalitet frem for kvantitet.