fremgangkalorieoverskud

Fremgang uden at være i kalorieoverskud

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har selv trænet før og spiste meget mere end jeg gør i dag. Selv med alt det jeg spiste og de store øvelser, så fik jeg aldrig så meget ud af det som andre, dog lidt. Jeg tror personligt, at jeg skulle have spist endnu mere, men det ved jeg, at jeg ikke kan.
Nu er det så lang tid siden, at jeg har trænet, og jeg ville høre, om man overhovedet får noget ud af træningen, hvis man ikke ligger i kalorieoverskud?

Svar:

Hvis du ikke er i kalorieoverskud, så er det meget sværere at øge muskelmassen. Kroppen ser typisk ikke nogen grund til at investere i ny muskelmasse, hvis energi er en mangelvare. De muskelopbyggende processer er nemlig ekstremt energikrævende.

Dermed ikke sagt, at du ikke får noget ud af træningen. Man kan godt blive stærkere via neurale tilpasninger, selvom man er i kalorieunderskud. Og selve styrketræningen er jo en sund aktivitet, som bidrager til mange positive ting, herunder vægtkontrol.

Men hvis forøget muskelmasse er det primære mål, så er du nødt til at have mere fokus på kosten. Jeg ved godt du siger, at du spiste rigtigt meget sidste gang du dyrkede styrketræning, og at du ikke kunne spise mere. Men de fleste kan som regel gøre rigtigt meget for at forbedre deres ernæringsmæssige situation. Ofte spiser dem som siger de spiser meget, slet ikke så meget når det kommer til stykket. Det ville være en god ide at skrive det du spiser ned. Så kan du få et bedre overblik over hvor meget du reelt indtager.

Og skulle det være sådan, at du rent faktisk spiser meget, så er der meget at hente ved at skifte kaloriefattige fødevarer ud med kalorierige fødevarer. Det er meget sværere at spise sig til et kalorieoverskud, hvis man lever af kylling og grøntsager, end hvis man forsøger at spise en masse kalorietætte fødevarer som eksempelvis nødder, avocado, peanutbutter, sødmælk osv. Jeg har aldrig mødt nogen som ikke formåede at øge deres muskelmasse ved at fokusere på kalorietætte fødevarer. Og så husk at det er lettere at drikke sig til kalorier. Så det kan også være en god ide at lave en masse shakes med proteinpulver, mælk, honning, frosset frugt osv.