ramadan

Spørgsmål omkring Ramadanen

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Ramadanen starter den 28. juni og er en stor udfordring for mange muslimer som træner. Det betyder at vi I 30 dage faster fra solopgang til solnedgang, og ikke må drikke eller spise noget som helst. I den forbindelse vil jeg gerne høre:

  1. Er det muligt tabe fedt uden at tabe muskelmasse?
  2. Er det muligt at øge muskelmasse?

Svar:

Begge dele er i princippet muligt. Det kommer jo an på hvor villig du er til at arbejde uden om det.

Hvis du må spise fra solnedgang til solopgang, så er det jo muligt både at spise nok til at skabe et lille kalorieoverskud, hvis muskeltilvækst er dit mål, eller et minimalt kalorieunderskud, hvis målet er at tabe noget fedt uden at miste muskelmasse.

Hvis du gerne vil øge muskelmassen, så må du sørge for at indtage nok kalorier fra solnedgang til solopgang, så du ender med et lille kalorieoverskud. Det gør du først og fremmest ved at spise meget store måltider. De fødevarer du vælger skal være af meget høj kaloriedensitet. Nødder, avocado, sødmælk, peanutbutter, pasta osv. Jeg ved godt det bryder ind i din søvn. Men det er det eneste valg du har, hvis vil øge din muskelmasse, og samtidig overholde reglerne for Ramadanen.

Hvis du derimod vælger at smide lidt fedtmasse, og forsøge at holde på muskelmassen, så er målet at undgå at skabe et for stort kalorieunderskud. I princippet ved at gøre noget af det samme, som nævnt ovenfor. Men i mindre skala. Derudover er det lettere at holde på muskelmassen, hvis du supplerer med et BCAA tilskud.

I sidste ende betyder det ikke så meget træningsmæssigt. Den muskelmasse du taber på 30 dage vil alligevel komme tilbage hurtigt. Så vælger du at smide noget fedtmasse, uden at gå specielt meget op i om du får nok kalorier til at holde på muskelmassen, så vil muscle memory alligevel betyde, at muskelmassen vender hurtigt tilbage igen, når du kan vende tilbage til at træne og spise normalt.

God Ramadan.