proteindiæt

Højt protein indtag under cut

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har fået at vide, at hvis man indtager rigtigt mange proteiner under cut, så mister man ikke muskelmasse. Også selvom man kører med et højt kalorieunderskud. Er det rigtigt? Kan man holde på al muskelmassen under cut, hvis man eksempelvis indtager 3-4 gram protein pr. kg man vejer?

Svar:

Sådan fungerer det desværre ikke. Det er rigtigt, at protein spiller en vigtig rolle i forhold til, at minimere atrofien under cut. Et for lavt proteinindtag kan koste muskelmasse, når man ligger i kalorieunderskud. Men det tjener absolut intet formål at indtage mega doser af protein. Derudover, så kan et højt protein indtag ikke kompensere for at meget stort kalorieunderskud.

Jo større kalorieunderskuddet er under cut, jo større bliver andelen af tabt muskelmasse. Og det ændres overhovedet ikke ved at man spiser dobbelt så meget protein som normalt. Ikke hvis man som udgangspunkt spiser rigeligt. De fleste som løfter vægte ligger typisk omkring 2 gram protein pr. kg legemsvægt, og det er rigeligt både under bulk og cut.

Hvis man vil minimere tabet af muskelmasse under cut, så kan man med fordel skrive sig nedenstående bag øret.

  1. Hold kalorieunderskuddet minimalt. Når man kører med meget stort kalorieunderskud ryger der mere muskelmasse med i vægttabet. Et underskud på omkring 500 kalorier dagligt er meget passende for de fleste. Meget overvægtige kan køre med større underskud.
  2. Suppler med et BCAA tilskud. Man kan godt minimere atrofien ved at indtage ekstra forgrenede aminosyrer.
  3. Hold mængden af kardio nede på et moderat plan. Lange kardio træningspas koster muskelmasse. Også selvom man indtager store mængder protein.

Indtag tilstrækkeligt med protein. Mega doser tjener ikke noget formål. Hvis man holder sig omkring 2 gram pr. kg legemsvægt pr. dag, så er man dækket fint ind. Også under cut.