træneinderstebryst

Træne det inderste af brystet

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er meget flad i den inderste del af brystet. Hvilke øvelser skal jeg køre, hvis jeg gerne vil isolere den inderste del af brystet, så jeg kan få optrænet den famøse ”kavalergang”?

Svar:

Man kan ikke isolere den inderste del af brystet. Jeg ved godt mange påstår, at cable crossovers, pec-deck flyes etc. træner den inderste del af brystet, men det beror på en misforståelse omkring musklers virkemåde.

Brystmusklen er en muskel, hvor fiberstrøgene breder sig vifteformer fra senen på overarmen, og ud til kravetbenet, brystbenet og rectusskeden. Man kan pga. musklens udbredning ramme den forskelligt alt efter om man træner incline bænkpres, flad bænkpres eller decline bænkpres. Det vil til en vis grad bestemme om fokus er på den nederste portion eller den øverste portion af musklen, når man ændrer vinklen på bænken. Det skal dog pointeres, at decline bænkpres også rammer den øverste del af brystet, og incline bænkpres rammer også den nederste del af brystet. Bare ikke så intenst. Man kan ikke tage dele af brystmusklen fuldstændigt ud af bevægelsen. Fokus skifter bare.

Når det kommer til den inderste del af den store brystmuskel, så forholder det sig anderledes. Men kan nemlig ikke bare flytte belastningen på tværs af brystet, og det har en ganske simpel forklaring. Når brystmusklen trækker sig sammen, så fungerer det lidt efter samme princip som når du river i en elastik. Du kan ikke specifikt få elastikken til at strække sig mere på midten, eller et hvilket som helst andet vilkårligt sted på dets længde. Det samme gør sig gældende med de fiberstrøg der er i brystmusklen. Når et fiberstrøg der løber fra overarmen til brystbenet aktiveres, så vil hele fiberstrøget i dets fulde længde bliver aktiveret. Så alle brystøvelser træner faktisk den del af brystet du gerne vil ramme.

Når nogle brystøvelser føles som om de rammer den inderste del af brystet mere, så skyldes det ikke at de rent faktisk gør det. Det skyldes peak-contraction princippet. Det giver en subjektiv fornemmelse af at man rammer den inderste del af brystet. Men forklaringen skal findes i belastningskurven. Der er nemlig stor forskel på hvordan belastningskurven for forskellige øvelser ser ud. Nogle øvelser har størst belastning i starten af bevægelsen, mens andre øvelser har størst belastning i slutningen af bevægelsen. Øvelser som cable crossovers og pec-deck flyes har en meget stor belastning i sidste fase af øvelsen, og derfor føles det som om den inderste del af brystet arbejder mere end den reelt gør.

Dit problem vil med tiden løse sig selv, når du får pakket mere muskelmasse på brystet.