kalorieoverunderskud

Størrelsen af kalorieunderskud og overskud

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har de sidste par måneder manipuleret en del med min kost for at få smidt de sidste kilo til sommeren.
Jeg har overvejet en ting i den forbindelse, som jeg håber I kan hjælpe med at belyse.

Når man er i kalorieunderskud eller overskud, er der så en max grænse for, hvor stort et under- eller overskud, man kan få per dag?
– hvad jeg kan kunne læse mig frem til, så vil kroppen altid prøve at tilpasse sig, især på kalorieunderskud, så hvis man begynder at spise væsentlig mindre, så vil forbrændingen tilrette sig det.
Betyder det, at man kan holde en “syndedag” og på den dag smide alt i hovedet man lyster og kun opdage en del af det grundet denne funktion i kroppen, eller vil alle kalorierne have stor sandsynlighed for at blive optaget?

Svar:

Størrelsen af kalorieunderskuddet under cut, og kalorieoverskuddet under bulk, er selvfølgelig ikke ligegyldigt.

Jo større kalorieunderskud man kører med under cut, jo større bliver risikoen for at miste muskelmasse. Samtidig opfatter kroppen det som en krisesituation, når kalorieindtaget bliver alt for lavt, og så nedreguleres forbrændingen i en vis udstrækning. Det er derfor folk der taber sig lynhurtigt ved et meget lavt kalorieindtag, pludselig går i stå i deres vægttab. Og tabet i muskelmasse gør heller ikke noget godt for forbrændingen. Det er derfor altid bedre at køre med et minimalt kalorieunderskud, og tabe sig langsomt og over længere tid.

Og det gælder også for kalorieoverskud. Et massivt kalorieoverskud giver ikke de store fordele i forhold til at opbygge muskelmasse. Jo større kalorieoverskuddet bliver, jo større bliver fedtakkumuleringen, og det gør arbejdet langt hårdere, når man skal til at cutte. Kalorieoverskuddet i forbindelse med bulk bør ikke være meget større end 500 kalorier om dagen. Ellers bliver fedtakkumuleringen alt for voldsom.

En ”snydedag” kan godt være en fordel for nogen, da det er lettere at holde motivationen på den måde, og det kan også have en stimulerende effekt på forbrændingen. Men det skal på ingen måde forstås sådan, at man kan voldæde fra man står op til man går i seng. Kalorier forsvinder ikke bare ud i den blå luft. Alt det som ikke optages på en sådan dag bliver lagret, enten som glykogen eller som fedt i fedtcellerne. Det er klart, at den fødevare inducerede termogenese vil være langt større på en sådan dag, og et stort antal kalorie vil blive brugt på at omsætte og fordøje maden. Men man må ikke bilde sig selv ind, at en sådan dag kan gennemføres omkostningsfrit.