bangeforcarbs

Bange for kulhydrater

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har en bøtte weightgain pulver stående, som jeg aldrig har fået brugt. Overvejer at bruge det som post-workout måltid, men jeg foretrækker at følge en diæt som er lav på kulhydrater, så jeg er ikke helt tryg ved det. Hvad er fordelene og ulemperne ved det?

Svar:

Som udgangspunkt så er kulhydrater ikke ondskaben selv. De tidligere års fedt forskrækkelse er blevet afløst af en kulhydrats forskrækkelse, hvor folk er panisk bange for at indtage kulhydrater. Der er selvfølgelig adskillige fordele i at skære i kulhydraterne når man cutter, men selv under cut er det altså helt okay at spise kulhydrater.

Nu handler dit spørgsmål selvfølgelig ikke om cut, men om fordele og ulemper ved at inkludere kulhydrater i ens post-workout måltid.

Fordelen ved at indtage kulhydrater sammen med sin proteinshake efter træning er primært, at glykogen depoterne fyldes hurtigere. Derudover frigives insulin, som har en dæmpende effekt på de stress hormoner som frigøres i forbindelse med hård vægttræning. Alt sammen noget som har en kraftig anti-katabolsk effekt.

Modstanderne af kulhydrater efter træning argumenterer ofte ud fra problemet med insulin og væksthormon. For den forøgede koncentration af væksthormon, som opstår i respons på hård træning, hæmmes nemlig når insulin niveauet stiger. Så når man indtager et post-workout måltid, så har det negative konsekvenser i forhold til det forøgede niveau af væksthormon. Det man glemmer, er dog at det ikke kun er kulhydrater som har en effekt på insulin udskillelsen. Indtagelse af protein stimulerer også insulin sekretion. Så selvom man kun drikker en whey proteinshake, så vil det også have en negativ effekt på væksthormon niveauet. Så hvis man vil drage fuld fordel af det forøgede niveau af væksthormon efter træning, så bør man helt vente med at indtage næring.

Uanset hvad man vælger, så er det fordele og ulemper ved begge dele. Der sker dog absolut intet ved at du indtager en weightgain shake efter træning, i stedet for den sædvanlige whey proteinshake. Kulhydrater tjener et bedre formål i timerne før og efter træning, end tidligere og senere på dagen, hvis det endelig skal være.