prgsprg

Spørgsmål til program

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har sammensat et program men aner ikke om rækkefølgen er ok.

Jeg er dertil også i tvivl om sæt og reps.

Program:

Bænkpres – 5*5
Franskpres 5*5
Squat 5*5
Military press 5*5
Dødløft 5*5
Bent over barbell rows 5*5
Dumbbell curls 5*5

Skal lige siges jeg er helt ny og målet er muskelmasse

Havde egentlig først tænkt b2b 2split programmet men fullbody var mere tiltalende synes jeg.

Da jeg træner hjemme så har jeg ikke mulighed for dips derfor valgt Franskpres, men de reps jeg har listet er kun for syns skyld da jeg ikke ved hvad jeg bør køre, med det mål jeg har og så har jeg læst at 5*5 i de store basis øvelser er godt for at få en god del muskelmasse sammen med styrke da jeg også ønsker dette (dog ikke primære mål) derfor valgte jeg bare at smide det på som jeg gjorde jeg håber lidt og få lidt venlige råd så jeg kunne få det kogt sammen til noget fornuftigt (noget i omegnen af halvanden times træning).

Svar:

Det er et ganske solidt valg at køre 5 sæt x 5 reps i de store basisøvelser. Det giver en god blanding af styrke og muskelmasse, og er en perfekt sæt/rep kombination når man skal skabe et solidt fundament. Jeg ville dog vælge en anden sæt/rep kombination i de mindre øvelser.

Rækkefølgen er heller ikke helt perfekt. Man tager typisk de store muskelgrupper først, og de mindste muskelgrupper til sidst. Hvis jeg laver de nødvendige ændringer i programmet, så kommer det til at se ud som nedenstående:

  • Squat 5*5
  • Dødløft 5*5
  • Bænkpres – 5*5
  • Bent over barbell rows 5*5
  • Military press 5*5
  • Dumbbell curls 3*8
  • Franskpres 3*8

Ovenstående er et ganske solidt program, som du sagtens burde kunne køre igennem på 1½ times tid, hvis du holder hviletiden mellem sættene på 2-3 minutter i de store øvelser, og 1-2 minutter i armøvelserne.