dropsætalleøvelser

Dropsets i alle øvelser?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er begyndt at indføre drop set i mange af de øvelser jeg laver, da jeg føler at jeg så får belastet mine muskler mere. Jeg ville høre om det om det giver mening at lave drop set i ALLE øvelser, og hvor mange repetitioner det er bedst at lave i et drop set?

Svar:

Nej, det er ikke hensigtsmæssigt at lave dropsets i alle øvelser. Visse øvelser egner sig bedre til almindelig tung træning, end til udtrættende træning. Hvis man kører dropsets i store øvelser som squat, dødløft, bænkpres, military presses etc. så hæmmer man styrkeudviklingen. Og det gør man primært fordi ens evne til at løfte tungt i efterfølgende sæt hæmmes pga. den udtrætning som et dropset inducerer. Det er derfor bedre at holde dropsets til mindre øvelser hvor udtrætning er det primære fokuspunkt.

Og når man laver dropsets, så er det fordelagtigt ikke at køre med alt for høje gentagelser. Hvis man starter med 12-15 reps i første sæt, så vil vægten i de efterfølgende ”drop” være alt for lav. Der er dog mange måder at gøre det på, og intet er som sådan skrevet i sten. Laver man et triple dropset, så kan man godt køre 6, 6, 6 reps. Men man kan også lave 8 reps, og så efterfølgende 4, 4 reps.

Husk dog, at dropsets er en udtrætningsteknik, og udtrætningsteknikker bør bruges sparsomt, hvis man vil opretholde en kontinuerlig fremgang. Træning handler i høj grad om at træne hårdt, men ligeså meget om at træne klogt. Og det er ikke klogt, at brænde sig selv helt ned til grunden hver gang man træner. Det er ikke befordrende hvis man er interesseret i optimal fremgang.

Du kan læse mere om udtrætningsteknikker i nedenstående artikel:

http://news.bodylab.dk/artikler/1978-udtraetningsteknikker-no-pain-no-gain