benchpress133

Slap i bunden af bænkpres!?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg er meget slap i bunden af bænkpres. Når jeg tager stangen ud fra stativet føles den ekstremt let. Og når den endelig kommer fra brystet kører den meget nemt til lockout. Hvad kan jeg gøre for at blive stærkere i bunden af bænkpres? Jeg tror selv der er mange kg at hente, hvis jeg får styr på min bundstyrke.

Svar:

Ofte skyldes manglende bundstyrke i bænkpres en dårlig teknik, med et ringe opspænd. Så det første du bør se på er din grundlæggende teknik. Hvis man reelt bare ligger sig på bænken, uden at bekymre sig om opspænd, leg drive og andre vitale elementer, så vil man få en øjeblikkelig fremgang i ens bundstyrke, når man får styr på disse elementer. Der er dog en række andre ting du kan gøre for at forbedre bundstyrken. En god ide er, at man altid køre med stop på brystet. Touch and go reps er ikke befordrende for udvikling af bundstyrke. Så vend dig til at holde stangen på brystet et kort sekund inden du presser den til lockout. Det burde ret hurtigt give en fremgang i din bundstyrke. Derudover kan øvelser som dumbell presses med stop i bunden også bidrage til større bundstyrke. Det kan også skyldes, at din reversal styrke og start styrke er for ringe. Disse attributter kan forbedres ved at implementere dynamisk træning, hvor du fokusere på eksplosivitet og hurtige vendinger.

Relateret artikel: 10 tips til større bænkpres