proteinskadernyre

Protein skader nyrerne?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg så et indslag i TV, hvor det blev sagt, at et højt protein indtag ikke var sundt, og at det kunne skade nyrerne. Jeg er blevet lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal skrue ned for mit daglige indtag af protein. Jeg indtager omkring 1½-2 gram protein pr. kg kropsvægt hver dag. Hvad siger i? Er der noget om snakken? Skal jeg skrue ned for mit indtag?

Svar:

Det er lidt ærgerligt når en teoretisk bekymring bliver serveret som en sandhed. Sagen er nemlig den, at der ikke er den store dokumentation for at et højt proteinindtag skulle være skadeligt for nyrerne. Det er helt korrekt, at folk med eksisterende nyresygdom kan forværre deres sygdom, hvis de spiser for meget protein. Hastigheden hvorved sygdommen udvikler sig kan sænkes drastisk ved at følge en relativt proteinfattig diæt. Men det er ikke det samme som at sige, at et højt proteinindtag er farligt for folk med sunde og raske nyrer. Og der er da heller ikke videnskabelig basis for at sige, at et højt proteinindtag giver dårlige nyrer. Der findes et utal af undersøgelser og meta-undersøgelser, som konkluderer, at et højt proteinindtag ikke giver dårlige nyrer.

Tag eksempelvis nedenstående meta-analyse:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/25

Som konkluderer følgende:

Although excessive protein intake remains a health concern in individuals with pre-existing renal disease, the literature lacks significant research demonstrating a link between protein intake and the initiation or progression of renal disease in healthy individuals. More importantly, evidence suggests that protein-induced changes in renal function are likely a normal adaptative mechanism well within the functional limits of a healthy kidney. Without question, long-term studies are needed to clarify the scant evidence currently available regarding this relationship. At present, there is not sufficient proof to warrant public health directives aimed at restricting dietary protein intake in healthy adults for the purpose of preserving renal function.”

I øvrigt er 1½-2 gram protein pr. kg kropsvægt pr. dag ikke et voldsomt højt indtag. Også selvom det ligger over de gængse anbefalinger til den gennemsnitlige dansker. Der er pro bodybuildere som indtager 3-4 gram protein pr. kg kropsvægt pr. dag.

Du bør i øvrigt læse Anders Nedergaards artikel, som også indeholder en masse fine referencer:

http://news.bodylab.dk/artikler/17354-saa-koerer-protein-hysteriet-igen