spoerg_eksperterne_thumbnail_215x175_kreatintilvegetar

Kreatin til vegetar

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har hørt, at man som vegetar kan have stor gavn af at tage kreatin tilskud eller en kreatinkur, når man har interesse i at udvikle sine muskler og blive stærkere.
Jeg bruger i forvejen protein i shakes og bagning og har nu købt kreatin i jeres tablet form.
Jeg har hørt at det kan have stor effekt at tage kreatin som vegetar, men hvor meget skal jeg tage, hvor tit og hvornår?

Svar:

Det kan godt være en god ide at tage kreatin som vegetar, da man ikke får samme mængde kreatin igennem kosten, som folk der spiser rødt kød, fisk osv. gør det.

Da kreatin er et kosttilskud som har en akkumulerende effekt, så skal det tages dagligt. Når kreatin depoterne i musklerne når et vist niveau, så begynder effekten langsomt at indtræder. Hvis man ikke kører en indledende loading cyklus (hvilket på ingen måde er et krav), så tager det cirka en måneds tid før man opnår fuld effekt af kreatin.

Det er meget normalt at køre med en dagsdosis på 3 gram, hvilket svarer til 6 tabletter. Så du skal tage 6 tabletter hver dag.

Det er en god ide at holde en pause med kreatin engang imellem. Det skyldes at kroppens egenproduktion af kreatin falder når man indtager kreatin som kosttilskud. Det er dog et 100 % reversibelt fænomen, og netop derfor bør man med jævne mellemrum give kroppen lov til at genskabe egenproduktionen af kreatin. Ikke mindst for at få det maksimale ud af kreatinet når man er på det.

Hvis man tager kreatin i 8 uger, så er det en god ide at holde 2 ugers pause, for så igen at starte op på kreatin, hvis man ønsker det.