knæbelastningsquat

Belastningen på knæet under squat

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har en diskussion kørende med min træningsmakker, som jeg godt kunne tænke mig at få afklaret. Jeg vil gerne passe på mine knæ i squat, og stopper derfor lidt over vandret, da jeg mener det belaster knæene mindre end at gå dybere. Min træningsmakker påstår det belaster knæene mindre at køre til lidt under vandret. Han har dog ikke nogen gode argumenter for det, men siger han har læst det på nettet. Hvad siger i?

Svar:

Det virker måske ulogisk ved første øjekast, men det er faktisk din træningsmakker som har ret. Når man vender bevægelsen et stykke over vandret, så er belastningen på knæleddet faktisk relativt stor. Når man vender bevægelsen et stykke under vandret, så fordeles belastningen meget bedre mellem knæled og hofteled. Og hofteleddet er trods alt meget bedre egnet til høj belastning end knæleddet.

Derudover kan man løfte meget tungere, når man stopper bevægelsen et stykke over vandret, hvilket forværre problematikken yderligere.

Så vil man passe på knæene så er det bedre at køre med fuld ROM. Ikke nødvendigvis ”ass-to-the-grass”, men i det mindste til under vandret.

Husk at der er andre teknik faktorer som spiller en større rolle for knæ sundheden, end dybden. Det er eksempelvis en knæ dræber, hvis hælen letter når man går ned i squat. Hvis man ikke formår at holde tyngdepunktet over hælen, men lader vægten falde ud på forfoden, så stiger belastningen på knæleddet markant. Det samme kan man sige om knæets vandring. Hvis knæene ikke ”tracker” henover foden, men eksempelvis falder ind, så stiger belastningen på knæleddet igen markant.

Her er lidt kilder, hvis man ønsker at gå i dybden med videnskaben:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23821469

http://www.lookgreatnaked.com/articles/the_biomechanics_of_squat_depth.pdf