varieretunglet

Skifte mellem tung og let træning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Vil det give mere muskelmasse at skifte mellem tung og let træning? Eksempelvis en uge med tung træning og næste uge med lettere? Eller har det ingen effekt når det handler om masse?

Svar:

Det kommer an på hvad du mener med ”tung” og ”let”? Hvis du snakker om at skifte mellem lave gentagelser og høje gentagelser, så er det helt sikkert en god ide. Ikke nødvendigvis fra uge til uge. Det er bedre at gøre det progressivt. Det kunne være ved at køre sæt af 10 reps i uge 1, sæt af 8 reps i uge 2 og sæt af 6 reps i uge 3, og så forfra.

Hvis du snakker om at køre med stærkt nedsat intensitet og udmattelsesgrad hver anden uge, så vil det have en negativ effekt på de overordnede resultater, da det reelt betyder, at du ikke træner hårdt nok til at stimulere vækst halvdelen af året. Hvis musklerne skal vokse, så skal træningen være relativt tung, og have en relativt høj udmattelsesgrad. Der er ikke meget vækstpotentiale i at køre 12 reps med noget man reelt kunne lave 20 reps med.

Så i store træk handler det om hvordan du definerer ”tung” og ”let”. Når det er sagt, så er det okay at man engang imellem tager en let uge, hvor både intensitet, workload og udmattelsesgrad er lav. Det har kroppen godt af. Men at køre decideret let hver anden uge, er ikke vejen frem, hvis man vil være stor og stærk.