basismave

Tage højde for aktivitet ved cut

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er begyndt på at cutte for første gang og jeg har læst mig frem til at man skal lægge 500 kcal under sit normalt indtag.
Men de dage jeg så træner forbrænder jeg cirka 400-600 kcal ved en træning skal de regnes med.
Hvis vi siger jeg normalt skal indtage 3000 kcal så cutter jeg ned til 2500 kcal om dage så træner jeg og forbrænder 500 kcal hvilket vil siger jeg kun har 2000 kcal tilbage i kroppen. Skal jeg så på de dage jeg træne indtage 500 kcal extra så jeg ender på 2500 kcal på trænings dage.

Svar:

Der skal selvfølgelig altid tages højde for aktivitet. Men hvis dit vedligeholdelsesniveau er bestemt ud fra dit nuværende aktivitetsniveau, så ska du selvfølgelig bare trække de 500 kcal fra. Sagen forholder sig anderledes, hvis du under din cut fase tilføjer ekstra træning. Eksempelvis mere kardio. Så skal du ikke gå så langt ned i kalorier. Og tilføjer du rigtigt meget træning, så er det muligt du sågar skal øge kalorieindtaget, for at kalorieunderskuddet ikke bliver for stort.

Det er vigtigt, at du ikke taber dig for hurtigt, for så ryger der for meget muskelmasse med i købet. Men det korte svar er, ja, du skal selvfølgelig altid tage højde for mængden af aktivitet og træning. Går man fra et kontorarbejde, til manuelt arbejde, så skal man selvfølgelig også tilpasse sig her. Så du er nødt til at prøve dig frem. Hvis du taber dig omkring ½ kg i ugen, så er du godt på vej.

Du kan læse mere om hvor mange kalorier du forbrænder ved forskellige aktiviteter i nedenstående artikel:

http://news.bodylab.dk/artikler/1308-sa-mange-kalorier-forbraender-du