getridovertrain

Slippe af med overtræning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har trænet vægttræning i 2 år og har desværre bevæget mig fra overreaching til overtrænings tilstand, kendetegnende ved performance nedgang, stagnation i muskelvækst, feber om natten, konstante ubehagelige smerter/ømhed i muskler og led. Pauser på 12-14 dage har ikke hjulpet. Jeg er 48 år og træner vægttræning 4-5 gange om ugen og løber 5 km, 3 gange om ugen for cardio’ens skyld. Jeg er nervøs for at jeg skal ud i måneders pause, er der nogen behandlinger som kan fremskynde min healing? Fysiorugisk massage, chokbølge behandling af muskler, zoneterapi, holistiske behandlinger osv. som kan anbefales?

Svar:

Det er faktisk de færreste som nogensinde kommer til at opleve regulær overtræning, da de fleste helt intuitivt reagerer på overreaching, men med dine symptomer kunne det godt lyde som overtræning. Specielt fordi det ikke er blevet bedre efter 2 ugers pause.

Den gode nyhed er, at det nok skal gå væk. Den dårlige nyhed er, at du god kan regne med at det kommer til at tage et stykke tid. Om de er 1 måned eller om det er 2 måneder kan være svært at svare på.

Der er dog ting du selv kan gøre. En god søvn er vigtig. Generel hvile er vigtigt. Og aktiv restitution er vigtigt. Men her tale vi ikke om vægttræning. Her taler vi om en rask gåtur i skoven eller ved vandet. Kosten spiller også en rolle. Og så er der da selvfølgelige restitutive metoder som kan benyttes til at fremskynde processen. I nedenstående artikel kan du læse om nogle af dem, og hvad der er skidt og hvad der er kanel.

http://news.bodylab.dk/artikler/2321-restitutionsmetoder

Og så er det vigtigt, at du ikke er fokuseret på den muskulære restitution. En massage kan være en god ting for mange ting, men din overtræning er ikke lokaliseret til dine muskler. Muskler kommer sig relativt hurtigt. Det er tale om mere centrale processer, hvorfor du også kan sænke hastigheden af hvor hurtigt du kommer dig, hvis du har et stresset arbejde. Din krop har brug for ro. Din krop som helhed.

Når de fysiologiske symptomer forsvinder, og du begynder at føle dig frisk igen, så kan du langsomt genoptage træningen. Men gør det for guds skyld i et langsomt tempo. I takt med at kroppen smider den akkumulerede træthed, så forsvinder en stor del af din gamle work capacity og form også. Så du kan ikke forvente at kunne det samme. Til gengæld kan du ret hurtigt bygge op til det gamle niveau igen, hvis du bevarer tålmodigheden. Og husk, hvis der er tale om regulær overtræning, så skal du tage det seriøst. Og det er der meget der tyder på at der er.

Held og lykke med processen, og bevar det positive udsyn på livet. Inden du ser dig om, så er du i gang med træningen igen, og før du ved er det er du i bedre form end du var før du blev overtrænet.

For dem som ikke ved meget om overreaching og overtræning, så vil jeg anbefale at man læser nedenstående artikel:

http://news.bodylab.dk/artikler/771-overtraening-en-misforstaet-storrelse