knæbelastningsquat

Hælen letter i olympisk squat

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg træner primært for større muskler, og er derfor skiftet til olympisk squat, for at ramme lårene bedre. Har tidligere kørt med en squat teknik der minder mere om styrkeløfts squat. Med lidt bredere stand, og mindre knævandring. Men blev altid øm i bagkæden, og ikke lårene. Derfor skiftede jeg til olympisk squat. Men den forøgede knævandring, gør at jeg har svært ved at holde hælen i jorden i bunden af squat. Har i et tip til hvad jeg kan gøre?

Svar:

Som du selv er inde på, så skyldes dit problem den forøgede knævandring. Når man kører olympisk squat, så har man typisk stangen højere oppe på ryggen, og holder overkroppen mere vertikal. Det betyder, at en forøget knævandring er uundgåelig, hvis man skal holde balancen og tyngdepunktet. Det er blandt andet også derfor at olympisk squat går bedre i låret, og mindre i bagkæden. Biomekanikken er simpelthen en helt anden, sammenlignet med styrkeløfts squat.

Dit problem er manglende smidighed i læggen og anklen. Når knæene vandrer mere, så bliver bøjningen i anklen mere udtalt. Og som et resultat heraf oplever du, at hælen ikke rigtigt vil blive i gulvet. Du er nødt til at arbejde på din smidighed. Så vil det ret hurtigt blive bedre. Det kan gøres med udstrækningsøvelser for læggen, men du kan også gøre det mere specifikt, ved at sætte dig ned i bundpositionen med en tom stang på ryggen, og arbejde på at få hælene i gulvet.

Det skal dog siges, at det kan være en stor fordel af anskaffe sig et par rigtige vægtløftningssko. De har en forhøjet hæl, og det gør det mange gange lettere at nå i bund i olympisk squat uden hælen løfter sig. Faktisk hjælper det så meget, at det ofte er det eneste man behøver at gøre, for at problemet forsvinder.

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at du rent faktisk har tekniske vanskeligheder. At problemet ikke er manglende smidighed, men at du ikke helt har fanget teknikken i olympisk squat endnu. I så fald er en masse tekniktræning på sin plads.