cutte_bulke

Øge muskelmassen og cutte samtidig?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej alle jer derude!

Jeg er en dreng på 18 år, jeg er 194 cm høj, og vejer ca. 90 kg. Jeg er slet ikke overvægtig, men jeg har fået det lille lag fedt, der forhindre min muskler i at se markeret ud, og jeg hader det! Jeg er så i det dilemma at jeg gerne vil cutte, samtidig med at jeg øger min muskelmasse. Jeg har flere gange været inde og læse om ligevægtsindtag osv., men jeg har virkeligt svært ved at blive klogere på det, når jeg som sådan ikke har helt vildt meget viden omkring det. Så jeg spørger egentlig jer derude til råds! Jeg træner håndbold 3 gange om ugen lige nu, og har ikke styrketrænet i lidt tid, men jeg vil rigtigt gerne i gang igen, jeg skal bare have etableret et 2 split-program, og have styr på min kostplan. Primært vil jeg gerne være markeret allround, men jeg vil gerne have en væsentligt større brystkasse, og lægge. Jeg vil bare gerne blive større, og stadig cutte. Hvad skal jeg gøre? 

Svar:

Du kan ikke både blæse og have mel i munden. Opbygning af muskelmasse og nedbrydning af fedtvæv er i princippet 2 helt forskellige fysiologiske processer, som kræver hver sin helt egen ernæringsmæssige tilstand. Hvis man på optimal vis vil opbygge muskelmasse, så skal man ligge i kalorieoverskud, og hvis man på optimal vis vil smide fedtmasse, så skal man ligge i kalorieunderskud. Du kan ikke gøre begge dele på samme tid. Det skal dog påpeges, at der er visse undtagelser for denne regel. Folk som er helt utrænede, og folk som er meget overvægtige kan til en vis grad opbygge muskelmasse, mens de smider det overflødige fedt. Men for flertallet vil ens tid være bedre investeret, hvis man deler sine mål op, og fokusere på en enkelt ting af gangen.

Så hvis du er interesseret i muskelopbygning, og også smide det overflødige fedt, så må du tage en periode hvor du fokusere på muskelopbygning, og følge op med en periode, hvor du forsøger at holde på muskelmassen, mens du smider fedtet. Det er den eneste fej frem. Det kunne være 2 måneder hvor du forsøger at ligge i kalorieoverskud, med et formål at øge massen så meget som muligt. Efterfulgt af 1 måned, hvor du ligger i kalorieunderskud, og forsøger at smide noget overflødigt fedt. Og husk, at begge dele skal være med måde. Et moderat overskud og et moderat underskud er vejen frem. Bliver overskuddet for stort, så øger du bare din fedtmasse mere end godt er. Og er underskuddet for stort, så risikere du at miste muskelmasse, samtidig med at du smider det overflødige fedt.