triatlon

Hvilke kosttilskud til triatlon?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej 

Jeg er noget forvirret i junglen om protein kosttilskud osv., og hvad jeg evt. skal bruge og hvor meget.

Jeg er begyndt at dyrke Triatlon, med mål om ½ Ironman i første omgang.

Min træning kommer til at foregå om aftenen med et mellemlangt træningspas, men jeg vil også komme til at tage nogle træningspas om morgenen ca. hver anden dag.

Men for at være sikker på at kroppen har noget til om morgenen at gøre med havde jeg tænkt at jeg her skulle have tilføjet et kosttilskud.

Men jeg vil også gerne være sikker på at kroppen har noget at gøre med om aftenen. Helst at den er restitueret nok, så jeg kan få en god træning.

Er der noget jeg kan tage om lige efter træning eller inden jeg går i seng, som jeg ikke bliver for “stor” af, da jeg ikke er ude på at få store muskler, da unødig vægt jo ikke er en fordel for mig?

Ligeledes vil jeg høre hvad jeg kan gøre i løbet af dagen? Jeg ønsker ikke at lægge min kost om, da den fungerer fint som den er nu, og jeg ikke gider ud i at skulle tænke for meget over det. Der vil jeg tro at det er nemmere at tilføje nogle af jeres produkter.

Jeg er 171 cm høj, og vejer pt. 70 kg. (regner nok med at tabe et par kilo)

På forhånd mange tak.

Svar:

Det primære for dig, må være at sikre optimal restitution efter dit aften træningspas, så du er klar igen om morgenen. Det sikre du bedst, ved at indtage den rette kombination af kulhydrater og protein. Kulhydraterne sørger for at dine glykogen-depoter fyldes. Dette er vitalt, hvis du vil have et ordentligt træningspas dagen efter. Proteinet sikre at den muskulære restitution har noget at gøre godt med. Du har dog ikke brug for den samme mængde protein som en bodybuilder eller styrkeatlet. For en udholdenhedsatlet siger man normalt, at et post-workout meal bør bestå af 1,2 gram kulhydrater/kg legemsvægt. Normalt siger man, at forholdet mellem protein og kulhydrater, bør være i omegnen af 1:4 for en udholdenhedsatlet. Det vil sige, at du med en kropsvægt på 70 kg, skal indtage i omegnen af 80 gram kulhydrater og 20 gram protein. Kulhydraterne bør være hurtige kulhydrater med et højt GI. Her vil jeg anbefale, eksempelvis Bodylab Carbs, som består af maltodextrin, som er ekstremt letoptageligt. Proteinet bør ligeledes være letfordøjeligt og hurtigt optageligt. Her vil jeg anbefale Bodylab Whey 100. Hvis du blandet disse 2 kosttilskud i det rette forhold, så burde du kunne optimere din restitution, så du er klar til dine morgentræningspas.