gainevaegt

Gaine muskelmasse og blive større?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab!

Jeg er håndboldspiller på højt elite niveau, og jeg spiller streg. Den plads hvor man skal være størst og veje mest. Men jeg har i ca. et år underernæret mig selv helt vildt, ved at træne meget og stort set ingen kalorier indtaget. Det har jeg nu for et par måneder siden indset at det var en dårlig taktik. Det eneste jeg ville der var bare at leve sundt, men det viste det sig så ikke at være i længden. Så derfor ligger jeg nu på en sølle vægt omkring de 60 kg. Men jeg vil gerne op og veje meget mere. Jeg prøver at få det til at passe med kalorie-indtag og træning sådan at jeg ikke forbrænder flere kalorier end jeg indtager, men det er svært. Jeg er lidt spinkel af bygning og forbrænder MEGET nemt kalorier, og som sagt vil jeg utrolig gerne veje meget mere, og træne mig stor og bred, men ikke bodybuilder. Jeg træner 6 dage i ugen, og det er forskelligt fra dag til dag om det er håndboldtræning, konditionstræning eller styrketræning jeg træner. Jeg indtager protein-pulver næsten hver dag.  Men så ville jeg rigtig gerne høre om i havde en metode hvor jeg kunne tage mere på og træne mig støre og bredere? 

Svar:

Løsningen er simpel. Spis mere. Der findes rigtigt mange som er i samme situation som dig, og problemet bunder i 99 % af tiden i en frygt for at komme til at spise for meget. Og så tager man simpelthen ikke på. Det kan godt være du mener at du spiser meget, men det er med meget stor sandsynlighed ikke tilfældet. Og er det tilfældet, at du vitterligt propper dig selv med mad, så må du bare spise endnu mere. Problemet kan også skyldes, at du simpelthen spiser for kaloriefattigt. Der er jo absolut ingen grund til at leve af tun, æggehvider og bønnespirer, hvis man vil øge sin kropsvægt. Prøv at indtage en mere fødevarer med høj kaloriedensitet. Ting som tørret frugt, nødder, peanutbutter osv. Og skift proteinpulveret ud med weightgain pulver. Når du har øget kalorieindtaget tilstrækkeligt, så vil du langsomt begynde at øge i vægt. Og så længe det ikke foregår i et for hurtigt tempo, så skal den overvejende del nok være muskelmasse.

Læs evt. artiklen ‘kostplan til styrketræning’.