Screen Shot 2015-06-09 at 11.51.42

Skifte mellem høje og lave gentagelser?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Mig og min kammerat er i gang med at støbe et træningsprogram sammen som både indeholder høje reps og lave reps samme uge. Det er et 3-split (ryg og biceps, ben og skulder, Bryst og triceps. Vi vil træne 6 dage i ugen. Dvs. at de første 3 af ugens træningspas vil blive kørt med øvelser med gentagelser omkring 10-12. Hvor vi så kører de sidste 3 træningspas i ugen med gentagelser omkring de 4-5 stykker. På den måde for vi både trænet for styrke og for masse 1 gang i ugen. Men det store spørgsmål er jo så, om det overhovedet er en god ide? Det skal også siges at dette er noget vi har tænkt os at køre (vel at mærke at det er en god ide) fra starten af august, hvor vi altså også der starter med at bulke igen.

Svar:

Det er en udmærket ide. Umiddelbart ville jeg nok ændre en smule i rep-antallet. Synes springet er for stort. Ikke at der er noget i vejen med dette. Men det vil give en mere naturlig vægtprogression fra høj-rep passet og til lav-rep passet, hvis springet i reps var lidt mindre. Hvis jeg skulle køre det som i tiltænker, så ville jeg lave 8-10 reps på høj-rep dagen, og lave 4-6 reps på lav-rep dagen. Det ville give en god blanding af styrke og masse, og vægtøgningen fra høj-rep passet og til lav-rep passet ville ikke føles så voldsom.

I kunne også køre det i 3 ugers cyklusser, hvor i gør som nedenstående.

Uge 1

Pas 1: sæt af 12 reps

Pas 2: sæt af 8 reps

Uge 2

Pas 1: sæt af 10 reps

Pas 2: sæt af 6 reps

Uge 3

Pas 1: sæt af 8 reps

Pas 2: sæt af 4 reps

Og så forfra med tungere vægte. Det ville give en mere glidende progression på begge dage.