1_BCL5296

Ben & ryg 1 eller 2 dage om ugen?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har et spørgsmål omkring mine ryg/ben træninger.
Der står i mit træningsprogram, at jeg skal træne ryg og ben 2 gange i ugen. Hvert træningspas er cirka 2 timer, så dvs. at jeg træner 1 times ryg og 1 times ben hver gang.
Men er det bedre at træne de 2 muskelgrupper hver for sig, altså at jeg mandag træner 2 timers ryg og onsdag træner 2 timers ben.

Det giver vel det samme i sidste ende? Hvad er bedst for mig, og hvilken måde giver bedst resultater?

Svar:

Nej, det giver ikke det samme i sidste ende. Hvis du gør som du selv foreslår, så rammer du kun ryggen og benene 1 gang i ugen, og det er på ingen måde en hensigtsmæssig frekvens, hvis man vil opnå optimal muskeltilvækst.

Praktisk talt alle videnskabelige undersøgelser konkluderer at det er bedst at ramme hver enkelt muskelgruppe 2-3 gange i ugen, hvis man er interesseret i muskeltilvækst. Du kan læse mere om det i nedenstående meta-analyse.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17326698

Der ligger en fuld pdf fil af undersøgelsen på nedenstående link:

http://n.ethz.ch/~aguayod/download/The%20Influence%20of%20Frequency,Intensity,%20Volume%20and%20Mode%20of%20Strength%20Trainirg%20on%20Whole%20Muscle%20Cross-SectionaAl%20rea%20in%20Humans.pdf

Her konkluderer man netop, at det er mest effektivt at ramme hver muskelgruppe 2-3 gange om ugen, hvis man er interesseret i muskeltilvækst.