crossfit13

Mindre af crossfit?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har nu igennem to års tid trænet efter bodybuilding filosofien og igennem perioden gainet en del. Mit spørgsmål går på, at jeg nu har ændret min træning til crossfit og træner det ca. 5 gange om ugen, herunder flere dage med ren styrkeløft. Jeg føler allerede nu at jeg er blevet “mindre” og vil høre hvordan jeg skal forholde mig til kost osv., for at miste mindst mulig masse. Og i hvilken grad påvirker en ændring af træningsformen min fysik?

Svar:

Der er klart, at hvis din nye træningsform bringer dig i kalorieunderskud, så vil du miste en portion fedt og muskelmasse. Det kan i sig selv forklare en del af det masse tab du har oplevet. Derudover er du et glimrende eksempel på vigtigheden ved træningspecificitet. Kroppens fysiologiske tilpasninger er ekstremt specifikke. Hvis man eksempelvis træner hård og tung styrkeløftstræning, og efter et stykke tid skifter over til mere bodybuilding betonet træning, så vil man efter kort tid miste styrke på toppen. Ens 1RM vil langsomt blive lavere, selvom man rent faktisk stadigvæk træner, og laver de specifikke øvelser. Det du oplever, er at du går fra bodybuilding træning, til træning som indeholder styrkeløftslignende træning, samt træning der ligner cirkeltræning (læs: udholdenhedstræning). Det betyder, at de muskulære tilpasninger som er opstået i forbindelse med din bodybuilding træning langsomt vil aftage, hvis du ikke laver noget bodybuilding træning ved siden af. ”Use it or loose it”. Det er derfor det er bedst, at man fortsætte med sin almindelige tunge vægttræning, når man gerne vil cutte. Fordi den træning som var bedst til at skabe muskelmassen, ofte også er den bedste træning til at vedligeholde den under kalorieunderskud. Hvis du gerne vil bevare din masse, så hjælper det selvfølgelig, at du sørger for ikke at ligge i kalorieunderskud, og få nok protein. Men det vil hjælpe endnu mere, hvis du sørger for at supplere din crossfit træning med en portion bodybuilding træning. Det behøver ikke være ligeså meget som før hen. Men en lille portion bodybuilding træning hver uge vil gøre det lettere for dig at holde på massen.

Relaterede artikler

Crossfit? Fremtidens træning? Læs den her