antalgentagelser

Er variation vigtig?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab!

Jeg træner bryst, triceps og skulder 2 gange om ugen, og det samme med ben osv.

Jeg har stillet det op på den måde, at jeg har en bunke triceps øvelser og så varierer jeg efter humør og hvad jeg tog sidst.

Skal man så variere i forhold til øvelser, så fx man tager 2 forskellige øvelser til triceps, eller er det mere optimalt altid at tage 2 af de samme øvelser?

Svar:

Variation er kraftigt overvurderet. Hvis variation var så vigtigt som mange gør det til, så ville styrkeatleter ikke være så massive som de ofte er. De kører de samme øvelser igen og igen. Problemet med for hyppig variation er, at det dræber en hver kontinuitet i programmet. Hver gang man laver en ny øvelse, så tager det et par uger før den neuromuskulære aktivering er optimal. Kroppen skal først have kørt øvelsen ind, så at sige, før man henter det optimale udbytte af øvelsen. Samtidig er det vigtigt, at udnytte den kontinuerlige styrkefremgang. Hvis man konstant skifter øvelse, så når man ikke rigtigt at opbygge en optimal styrke i den pågældende øvelse, og med styrkefremgang kommer muskelmasse, hvis kosten er på plads.

Det skal selvfølgelig ikke forstås sådan, at variation er noget fanden har skabt. Variation kan være et effektivt værktøj ligesom så mange andre program manipulationer. Det som tæller er hvor tit man gør det. Hvis man skifter øvelse fra træningspas til træningspas, så vil ulemperne langt overstige fordelene ved variation. Hvis man derimod gør det hver 3. måned eller noget i den stil, så vil man kunne drage fordel af det, da man stadigvæk har mulighed for at opnå en vis progression og kontinuerlighed i de øvelser man kører. Og så er det værd at huske, at variation ikke skal ske for variationens skyld. Det er tåbeligt at skifte fra en super øvelse (som eksempelvis dips), til en komplet nytteløs øvelse (som eksempelvis kickbacks).

Så hvis man ønsker at implementere øvelsesvariation i sit overordnede program, så sørg for at det ikke sker alt for frekvent, og sørg for at skifte mellem øvelse med nogenlunde samme værdi (eksempelvis bænkpres med stang til bænkpres med håndvægte). Den vigtigste variation i ens træning er nu engang variationen i vægten på stangen. Hvis ens træning er korrekt lagt an, så burde man blive stærkere på regelmæssig basis, og det er i sig selv nok til at kroppen har en grund til at blive større.