mu

Sarcoplasmatisk vs. myofibrillær hypertrofi?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab!

For et par måneder siden bestemte jeg mig for at afprøve et nyt træningsprogram, der går under navnet: “Visual Impact Muscle Building” af Rusty Moore. Han taler om to forskellige slags muskel-opbyggende træningsmetoder:

Sarcoplasmic Hypertrophy: This is growth caused by the increase in fluid (sarcoplasm) within a muscle cell. This is a fast way to increase the size of a muscle, but since sarcoplasm is a fluid and can’t contract…it won’t make the muscle significantly stronger.

Myofibrillar Hypertrophy: This is actual muscle fiber growth. This adds a lot less to the size of a muscle than sarcoplasmic growth, but since muscle fiber can contract…it will make the muscles significantly stronger. 

Sarcoplasmic hypertrofi er træning med forholdsvis lav belastning og høj rep, hvor myofibrillar hypertrofi er træning med høj belastning og en rep range mellem 1-3 gentagelser.

Jeg har efterfølgende lavet noget research, hvor nogle mener (ligesom Rusty Moore) at myofibrillar hypertrofi giver “stærkere” og definerede muskler, der ikke nødvendigvis er fyldige, hvorimod sarcoplasmic hypertrofi er rent masse der tilføres musklerne.

Hvad er din/jeres holdning til dette emne? Er det en myte at man kan træne musklerne på forskellige måder for at twiste funktionen til hhv. styrke/masse?

Svar:

Det er ikke en myte. Det er snarere en misforståelse baseret på visse forfatteres fejlagtige evne til at fortolke videnskabeligt materiale. Det er forfattere som Vladimir Zatsiorsky, og Mel C. Siff, som har været med til at fremme denne misforståelse, da de begge har beskrevet de 2 typer hypertrofi i deres ellers ganske gode bøger. Problemet er, at ingen af dem har nogen som helst baggrund i noget der har med muskelfysiologi at gøre, og når man spørger folk som arbejder med det her til dagligt, så passer det simpelthen ikke. Praktisk talt alt den hypertrofi der sker i forbindelse med vægttræning, uanset om man laver sæt af 1-3 reps eller sæt af 15-20 reps, er myofibrillær hypertrofi.

De tilpasninger som går ind under det man kalder sarcoplasmatisk hypertrofi, er rent faktisk ikke en volumenøgning af selve sarcoplasmaen. Det er en øgning af de sarcoplasmatiske elementer. Ved sarcoplasmatisk hypertrofi, sker der en øgning af koncentrationen af mitochondrier og glukolytiske enzymer. Selve sarcoplasmaen udgør cirka 20 % af muskelcellens samlede volumen. Mængden af sarcoplasmatiske elementer udgør en forsvindende lille del af de 20 %. Selvom man øgede koncentrationen af mitochondrier og glukolytiske enzymer med 200 %, så ville det have en forsvindende lille effekt på musklens samlede størrelse. Men som nævnt, så giver vægttræning ikke anledning til tilpasninger af denne type, og selvom den gjorde, så ville den effekt man kunne hente, rent volumenmæssigt være ekstremt lille.

Faktum er, at vægttræning primært er rettet imod myofibrillær hypertrofi. Så Rusty Moore ved reelt ikke hvad han taler om, og videregiver bare de misforståelser som adskillige anerkendte forfattere har været med til at udbrede.