lifthelper

Variation mellem tung og let træning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab!

Jeg træner efter et 3-split træningsprogram to gange ugentligt, altså seks gange om ugen. 

Jeg har delt det op således, at jeg træner tungt tre dage i træk hvor typisk tager 3×8 eller 3×10 reps. De efterfølgende tre dage, træner jeg let, hvor jeg tager mindre vægt, men flere gentagelser, eksempelvis 3×12 eller 3×15 reps.  

Jeg har læst artiklen “er variation vigtig”? Og undrer mig over om der overhovedet opnås noget ved, så meget variation.  

Svar: 

Variation er godt, for meget variation er skidt. Det er dog altid en god ide, at veksle imellem tung og let træning, ene og alene af den årsag, at man meget let overreacher, hvis man konstant kører tungt, og så vil styrkeudviklingen stagnere. Så det er helt fint, at du kører 2 forskellige setups pr. uge, hvor du veksler imellem tung og let træning. Der hvor det går galt med variation er når folk skifter øvelser som andre skifter underbukser. Problemet er nemlig det, at hver gang man skifter en øvelse ud, og smider en ny ind, så skal nervesystemet først have kørt øvelsen ind, så at sige. Det vil sige, at der går et par træningspas, før den neurale effektivitet i øvelsen er kørt på plads, og først der høster man det fulde udbytte i forhold til hypertrofi. Så hører man til typen som godt kan lide at skifte imellem forskellige øvelser, så bør det være med en hvis frekvens. Det kunne eksempelvis være hver 2. måned. Det ville fungere okay. Omvendt ville det fungere ret skidt, hvis man gjorde det fra træningspas til træningspas, og det ville i den grad hæmme både styrkeudvikling og hypertrofi-respons.