skulderskade

Træning og cut i forbindelse med skulderskade?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab!

Jeg har fået en skade i skulderen og der går derfor op imod 1 måneds tid før jeg kan træne igen.
Derfor vil jeg spørge jer om det ville være fordelagtigt at cutte i denne periode eller om det ville være direkte dumt eftersom manglende stimulation i form af styrketræning bare vil betyde at jeg også mister en stor del muskelmasse? Og hvad skal jeg så i så fald spise for at holde bedst muligt på massen i den periode?
Lige til slut vil jeg lige spørge, om I synes jeg bør træne ben og mave i denne periode eller om jeg bare helt bør droppe styrketræning i den periode for at give kroppen en pause?

Svar:

Jeg vil bestemt ikke cutte, i en periode, hvor du ikke kan træne optimalt. Det vil koste mere muskelmasse end man ville smide under optimale omstændigheder. Som du selv er inde på, så har styrketræning jo netop den effekt under cut, at det giver kroppen et incitament til at holde på muskelmassen. Det bedste ville være at holde sig lige omkring vedligeholdelsesindtag, så du ikke mister nævneværdig masse, men heller ikke øger din fedtmasse.

Det er dog en ganske god ide at fortsætte din ben- og mavetræning. Nu ved jeg ikke hvor alvorligt din skulderskade er, og hvem der har bedt dig om at holde en måneds pause. Ofte er 100 % pause ikke vejen frem ved skader. Men hvis det er en speciallæge, fysioterapeut eller lignende, som har rådgivet dig, så skal du selvfølgelig følge anbefalingen. Det er bare ofte noget almindeligt praktiserende læger lirer af, uden der ofte er brug for det. Man kan ofte med fordel træne øvelser som ikke fremprovokere smerte. Men det er svært at sige noget konkret om, med den sparsomme information du giver.