splitfrekvens

Frekvensen i et 4-split?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab! 

Jeg kører efter et 4-split program, men læste en artikel om at det ikke er særligt effektivt at træne sådan. Der stod at der går for lang tid, mellem muskelgrupperne bliver trænet, når der går 1 uge mellem. Jeg ville hører om det havde noget på sig eller om det er helt forkert?

Og om man i så fald kan kører et 2-split program med lige så mange øvelser som i et 4-split eller om det er en dum ide?

Svar:

Det er rigtigt, at det kun i meget få tilfælde er optimalt, at ramme hver enkelt muskel 1 gang i ugen. Høje splits kan fungere, hvis man laver en variant med meget overlap, men jo mere man tilpasser det i den retning, jo mere begynder det at minde om et almindeligt 2-split. Nu skriver du ikke hvor lang træningserfaring du har. Det er faktisk meget relevant i forhold til dit spørgsmål. For hvor høje splits kan være katastrofale for begyndere og mellemøvede, så kan de fungere ganske godt for folk med en lang træningserfaring og en stor styrke og work capacity. Hvis man ikke har den store erfaring, så vil jeg dog anbefale at man holder sig til enten fullbody, 2-split (4 gange i ugen) eller 3-split (6 gange i ugen), så man minimum kommer hver muskel igennem 2 gange i ugen.

Jeg forstår dog ikke hvorfor du absolut vil have ligeså mange øvelser med i et 2-split, som du har i et 4-split. Det er en stor misforståelse, at man skal have et hav af øvelser med i sit program, for at træne kroppen komplet. I princippet kunne du træne hele din krop igennem forholdsvist komplet med kun en håndfuld øvelser. Man behøver ikke gøre det sværere end det er.