gymback

Er DOMS et krav for vækst?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg har trænet fast ca. 5-6 gange om ugen nu i ca. 7 måneder. Jeg mærker stort set aldrig nogen former for doms. Træner ikke noget helt præcist program men veksler mellem en 8 forskellige øvelser i hver muskel gruppe. Kører som regel altid 4 sæt x 8 reps, og 4 øvelser til hver muskel gruppe. Kører alle muskel grupper i en 3 dags rotation. Mit spørgsmål er om jeg burde mærke doms og derfor burde træne hårdere?  

Svar: 

Der er mange der tror det forholder sig sådan, at man død og pine skal være øm dagen efter, for at få noget ud af sin træning. Det er bare ikke korrekt. Man behøver absolut ikke være øm hver gang man har trænet. Faktisk er det snarere et tegn på at man gør noget forkert, hvis man evigt og altid går rundt og er øm. Der er mange som aldrig oplever ømhed, og som har ganske fin fremgang i både muskelmasse og styrke, så det er bestemt ikke noget du skal bekymre dig om. Så du kan roligt fortsætte med at træne på samme måde du gør nu. Dog skal det siges, at 4 øvelser til alle muskelgrupper er en del ubalanceret. Hvor 4 øvelser er ganske fint til ryg og ben, så er det totalt over-kill at lave 4 øvelser til både biceps og triceps. Det halve kunne fint gøre det.