mavefedt

Kan ikke tabe mig?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er en dreng på snart 18 år, jeg har kørt styrketræning i snart et år, og er helt vild med det! Jeg træner hver anden dag, og i cirka 2 timer, jeg spiller desuden også badminton 2 gange om ugen, som er i cirka 2½ times intensiv træning, og går til boksning i en time intensivt hver uge.

Jeg er kraftig af bygning, og har ekstremt svært ved at tabe mig, hvilke jeg ikke kan forstå, nu hvor jeg dyrker så meget motion og træner så meget. Jeg kan se en forandring i muskulaturen siden jeg startede til styrketræning, men fedtet hober sig stadig op, og den ene dag kan jeg pludselig veje 2 kilo mere end dagen før, og dagen efter har jeg smidt dem.

Min kost består af havregryn om morgenen og et glas juice. Til frokost spiser jeg 4 stykker rugbrød med henholdsvis, kylling filet, hamburgerryg, leverpostej og æg. Min aftensmad er typisk dansk mad.

Mit spørgsmål lyder nu, hvad det er jeg gør forkert når jeg dyrker så meget motion, og bare ikke taber mig en skid, og stadig hænger med fedt ud over maven. Uanset hvad jeg prøver, så virker det bare ikke! Jeg prøvede på et tidspunkt at tage stacker XPLC 3 slankepiller, men fik ikke rigtig nogen virkning, kun ekstreme hovedpiner og utilpashed.

Jeg er så ked af mit “flæsk” skal ødelægge mit liv på den måde, som det gør, da alle mine venner har flad mave osv.

Er der noget som kan hjælpe mig på vej eller hvad er der galt med mig?

Svar:

Jeg vil indledningsvist påpege, at jeg synes det er enormt trist, at du skriver, at lidt ekstra ”flæsk” på sidebenene, ødelægger dit liv, fordi du ikke ligner dine kammerater. Det er sørgeligt, at vores samfund er kommet dertil, at man skal være en klon for at opnå accept, og man ikke har lov at skille sig ud.

Faktum er jo, at dit liv på ingen måde er ødelagt, fordi du ikke har en ligeså flad mave som alle andre. Jeg har fuldt ud respekt for, at du gerne vil smide noget af det overflødige fedt, og gerne vil have en flot krop. Men det skulle jo helst være fordi det er noget du vil gøre for dig selv, og ikke for dine kammerater.

Med hensyn til dit problem, så kunne du som en start vende problemet med din læge, så du i det mindste kan udelukke et decideret stofskifte problem.
En simpel blodprøve vil kunne give dig svar herpå. Det mest sandsynlige er dog, at du spiser for meget, og også det forkerte. Det er meget svært at kompensere for dårlig kost, ved at træne meget. Man skal træne hårdt i omegnen af en time for at forbrænde 1 liter kakaomælk.

Så alt andet lige, så ville det være lettere slet ikke at drikke den liter kakao, hvis man gerne vil tabe sig. Pointen værende den, at der skal enorme mængder træning til, for at kompensere for en dårlig kost. Det er derfor meget lettere at rydde op i sin kost, i stedet for at undre sig over at man ikke taber sig med en stor træningsmængde.

Typisk dansk aftensmad og rugbrød med leverpostej er ikke nødvendigvis den bedste måde at spise på, hvis man vil tabe sig. Hvis man har en god appetit, så kan en typisk dansk aftensmad i rigelig mængde gemme på voldsomt mange kalorier.

Du er simpelthen nødt til at få et overblik over hvor mange kalorier du indtager på en dag, og så stille og roligt begynde at mindske kalorieindtaget, indtil langsomt begynder at tabe dig på regelmæssig basis. Og her er kodeordet langsomt. Hvis du taber dig for hurtigt, så ryger der for meget muskelmasse. I bund og grund er det ikke nogen videnskab. Hvis du ikke taber dig, så spiser du for meget. Så simpelt er det. En god start ville være at skifte de kalorietætte ting ud med mere kaloriefattige alternativer. Rugbrød med leverpostej er ikke kaloriefattigt.

Uanset hvad, så kan jeg glæde dig med, at alle kan tabe sig. Selv folk med stofskifte problemer kan tabe sig. Det handler bare om at få struktureret din kost, så den passer til din forbrænding og dit aktivitetsniveau. Så skal det nok komme.