wains

Træning under cut?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Da jeg startede med at træne gjorde jeg det for at opbygge styrke, jeg blev dog hurtigt grebet af træning og begyndte derfor at træne efter masse. Pt. er jeg godt i gang med Back2Basics round 2 (se programmet her), et program som helt sikkert giver/har givet resultater.

Jeg går dog og tænker på at starte med at cutte inden længe, og derfor kan det jo ikke længere betale sig at træne et program som B2b Round 2 fordi programmet har henblik på masse. Jeg vil derfor skifte til et program med henblik på styrke og derfor har jeg nogle spørgsmål: 

  1. Kan jeg godt opretholde ligeså meget masse under cut hvis jeg begynder at træne for styrke i stedet for masse?
     
  2. Vil i anbefale et fullbody eller et split program med henblik på styrketræning til en som mig der er vant til at træne 6 dage ugentlig? og har i evt. et forslag til et solidt styrkeprogram designet til at øgeens styrke betragteligt?
     
  3. Mener i at man under cut burde stoppe med at indtage proteinpulver shake efter træning da det jo alligevel ikke er muligt at få muskelvækst under cut? (har protein virkning på de neurale tilpasninger derforekommer under styrketræning)

Svar:

Du kan sagtens køre BTB2 under cut. Det er irrelevant, at programmet er rettet imod masse, og hvorfor vil jeg komme nærmere ind på, når jeg svarer på dit spørgsmål 1.

  1. Nej, det kan du ikke jf. specificitetsprincippet. De fysiologiske tilpasninger man stimulere via træning er yderst specifikke i forhold til den træning man laver. Så kører man et program som er rettet imodmuskelmasse, og efterfølgende skifter til et program som er rettet imod styrke, så risikerer man at miste noget masse. Det er klart, at et styrkebetonet program vil have en vis massebevarende effekt,sammenlignet med total inaktivitet, men den absolut bedste måde at bevare ens masse på, er ved at følge et program som ligner det man har opbygget massen på. Så umiddelbart vil jeg anbefale dig, atfortsætte med BTB2 under cut.
     
  2. Hvis du er vant til at træne 6 dage om ugen, så bør du efter min mening fortsætte med det. Det giver det absolut bedste grundlag for at bevare muskelmassen under cut. Dermed ikke sagt, at man skal træne6 dage om ugen fordi man cutter. Man kan sagtens blive både stor og cut med alle mulige andre typer af træningsprogrammer. Men når du nu er konditioneret til 6 ugentlige træningsdage, så ser jeg ingengrund til at skifte, med mindre man ikke længere har tid til 6 dage.
     
  3. Nej, på ingen måde. Du bør fortsætte med at indtage proteinshakes under cut. Dit proteinbehov falder ikke fordi du ikke længere ligger i kalorieoverskud, og derfor ikke opbygger nogen ny muskelmasse. Restitution og vedligeholdelse af den eksisterende masse kræver store mængder protein, så du bør fortsætte med at indtage ligeså meget protein under cut. 
    Mht. neurale tilpasninger, så vil du stadigvæk kunne opnå styrke i form af neurale tilpasninger ved at følge BTB2. Det er et ganske fint program til både styrke og masse.