triarnold01

Smerte ved triceps ekstension!?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har fået et problem med min højre albue. Når jeg træner øvelser som fransk pres, overhead extensions etc. gør det vanvittigt ondt i min højre albue, helt ude på spidsen, men jeg kan godt træne pushdowns med kabel næsten uden at det gør ondt. Jeg har haft dette problem før men aldrig hvor det har været så slemt. 

Så mit spørgsmål er om der er noget jeg kan gøre for at udbedre det hurtigst muligt? 

Fx. faldt jeg over jeres produkt Celadrin, ville det hjælpe?

Jeg ved godt i sikkert vil svare at jeg bare skal undlade de øvelser hvor smerten opstår, og det gør jeg i øvrigt også men som sagt, er der andet jeg kan gøre? 

Det skal måske nævnes at jeg spiser sundt og tager i øvrigt også fiskepiller.

Svar: 

Det er et MEGET udbredt problem, at folk får problemer med albuerne ved triceps ekstensionsøvelser som fransk pres, overhead extensions og dets lige. Som du selv er inde på, så er der ikke så meget andet at gøre, end at gå uden om de øvelser som giver smerte. Det er ikke unormalt, at folk der har problemer med ekstensionsøvelser, kan droppe dem i en periode, og så komme tilbage til dem, og så være i stand til at køre dem uden smerte.

Hvis dit fedtindtag er fint nok, og du samtidig tager fiskeolie piller ved siden af, så tror jeg ikke du får noget ud af at tage diverse kosttilskud. Smerten vil med garanti være der stadigvæk. Der er dog et par ting du kan prøve, inden du tager dig en pause fra ekstensionsøvelserne. For nogen hjælper det at køre en række høj-rep sæt i biceps inden man laver sine tricepsøvelser. Hvis man køre ekstensionsøvelser mens man har et moderat pump i biceps, så har bicepsmusklen en tendens til at fungere som stødpude, og dermed minimere generne ved triceps extensions.

Det kan godt lyde som en omgang broscience, men der er faktisk mange som melder tilbage at det hjælper. Derudover er en god opvarmning og langsom progression op til dine worksets selvfølgelig også en fordel. Hvis ingen af delene hjælper, så vil jeg anbefale at du dropper ekstensionsøvelser for en periode, og fokusere på dips, close grip bænkpres og diverse former for pushdowns. Efter et par måneder kan du prøve at gå tilbage til ekstensionsøvelserne og se om smerterne er forsvundet. Mange gange oplever folk, at de kan køre disse øvelser smertefrit efter en længere pause fra dem.