miligirl01

Restitution og militær træning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har gået og tænkt et stykke tid over noget: 

Man læser alle steder at man skal restituere efter træning osv. men hvordan kan det så være at de i f.eks. det amerikanske militær og inden for nogle sportsgrene kører tung og udmattende træning stort set daglig? 

Svar:

Det er umiddelbart ikke nogen dum tankegang. Indenfor bodybuilding, er man tilsyneladende ekstremt bange for overtræning. I andre sportsgrene er det ikke unormalt at man har mange hårde træningspas hver dag. De bulgarske vægtløftere var kendt for at have 3 hårde og tunge træningspas hver dag, og de squattede på daglig basis. Klart, de var helt sikkert tanket godt op på anabolske steroider, men det er bodybuildere jo allerhøjeste grad også. Sammenligningen til militærtræning er dog ikke helt gangbar. Her er hele pointen jo ofte at køre soldaterne ned, og finde deres fysiske og psykiske grænser. Selvfølgelig sker der en vis formfremgang, men det er ikke det primære mål. Det primære mål er at teste soldaterne.

Man kunne med garanti skabe en soldat i langt bedre form, hvis træningen var lagt lidt anderledes an. Man bliver ikke en god soldat fordi man er i god form. Der er mange andre faktorer som spiller ind her. Ikke mindst på det psykiske plan. Men jeg forstår godt din pointe. Og faktum er jo, at man kan holde til langt mere træning end man umiddelbart skulle tro. Problemet er bare, at jo mere krævende ens træningsuge bliver, jo højere krav stilles der også til planlægning. Man kan jo ikke bare tage ned i træningscentret 3 timer hver dag, og køre sig selv helt ned.

Man kan sagtens opnå fuld restitution selvom man træner hver dag. Men det kræver bare, at man har en god forståelse for kroppen og for programplanlægning. Det første sted folk fejler, er når de tager for store spring. Man går ikke fra at træne 3 gange i ugen, til at træne 6 gange i ugen 2 gange om dagen. Det er noget man bygger op til henover mange år. Derudover er det jo ikke helt ligegyldigt hvad man laver. Ofte er det jo ikke den muskulære restitution som er et problem. 

Muskler restituerer faktisk temmelig hurtigt. Overtræning sker sjældent på et muskulært plan. Det sker på et systemisk plan, hvor en lang række fysiologiske systemer er påvirket. Et hårdt squat og dødløft træningspas giver en ekstremt stor systemisk belastning, hvorimod et biceps-træningspas giver en mindre systemisk belastning. En arm træningsdag kan til sammenligning med et squat og dødløft træningspas næsten fungere som en aktiv restitutionsdag. Så hvis man bygger langsomt op til det, og strukturere sin træning korrekt og med en fornuftig periodisering, så kan man sagtens træne mere end der ofte lægges op til.