yellowlift01

Den optimale øvelsesrækkefølge?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Der er noget, jeg har været i tvivl om i lang tid. Jeg træner et klassisk 2-split-program, henholdsvis bryst, skulder, triceps og biceps, ryg, ben. Jeg laver typisk 2-3 øvelser til hver muskelgruppe. Men jeg har undret mig over, om det har det nogen betydning, om man træner øvelser til samme muskelgruppe lige efter hinanden, eller om det er fuldstændig ligegyldigt?

Svar:

Hvis du træner for muskelmasse, så er det absolut bedst at køre en muskelgrupper færdig, før man rykker videre til den næste. Det skyldes, at træthedsakkumuleringen spiller en vigtig rolle for hypertrofi-responset.

Træthedsakkumulationen vil alt andet lige være større, hvis man køre musklen færdig, før man går videre. Træner man udelukkende for styrke, så kan man godt forsvare, at man skifter imellem forskellige muskelgrupper. Det kunne eksempelvis være ved at køre bænkpres, så squat, og så lidt incline bænkpres bagefter.
Det kan sågar være en fordel at gøre det på denne måde, hvis styrke er det primære, da man på denne måde kan smide noget af træthedsakkumuleringen fra bænkpres, mens man køre squat, og dermed er mere frisk når man skal køre incline bænkpres. Så svaret må være, at det afhænger af dine mål.