runman

HIIT træning som supplement?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har styrketrænet seriøst i halvandet år i et klassisk 2-split program 4 gange om ugen og laver derudover ikke noget cardiotræning, da mit primære mål er at opbygge større muskler, og da jeg har en meget høj forbrænding.

Jeg går dog meget op i sundhed generelt og har læst utallige artikler omkring, at HIIT-intervaltræning, fx i form af løb er den bedste form for cardiotræning, du kan lave og vil holde dit sundhedsniveau optimalt i kombination med styrketræning. Jeg vil derfor høre, hvor stor den negative indflydelse HIIT har på styrketræning, da dette altså er min primære træning?
Hvis jeg nu f.eks. lavede HIIT maks. en gang om ugen (søndag for mit vedkommende) eller en gang hver 14. dag og holder dette som eneste cardiotræning overhovedet resten af livet, ville det kunne betale sig? 

Svar:

Længerevarende kardiotræning har en større negativ effekt på din styrketræning, end HIIT træning har det. Der sker absolut intet ved at supplere din vægttræning med en enkelt HIIT dag i ugen.

Du bør selvfølgelig placere den klogt. Hvis du vil placere den søndag, som du selv nævner, så bør du sætte dit 2-split op, så du træner ben om tirsdagen og fredagen. På den måde undgår du at skulle træne HIIT dagen inden eller dagen efter bentræning. I modsat fald kan det have en negativ effekt på enten din bentræning eller din HIIT træning.

Men bortset fra det, er der absolut ingen negative konsekvenser ved at supplere din vægttræning med et enkelt HIIT træningspas.