slitflex

Hvilket split er bedst?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,
Jeg har længe kørt et træningsprogram hvor jeg på dag 1 træner alle muskelgrupper, dag 2 er restitutions-dag og dag 3 kører vi på en gang til med alle muskelgrupper. 

Er det bedst at træne mere varieret, og fordele muskelgrupperne ud på de forskellige dage, altså fx. Mandag: biceps, ryg, skuldre osv. Tirsdag: triceps, bryst mm. Eller køre det hele på en dag, og gentage det samme hver anden dag? Hvad er bedst for maksimal vækst, og hvad er forskellen?

Håber på svar, ville virkelig gøre en forskel, er meget i tvivl! 

Svar: 

Det i kører efter kaldes fullbody træning. Det er en ganske god måde at strukturere sin træning på. Og det egner sig specielt godt til folk som ikke har en særligt lang træningserfaring. I kan sagtens prøve at eksperimentere med andre typer splits. Det er dog vigtigt at påpege, at der ikke findes noget ”bedste” split.

Et effektivt træningsprogram kan struktureres på mange måder. Jeg vil dog anbefale, at i holder jer fra de helt høje splitprogrammer, hvor hver muskelgruppe kun rammes 1 gang i ugen. De egner sig bedst til folk med en ekstremt høj work capacity, som har mange års erfaring i vægttræning. De fleste får mere ud af at køre programmer hvor hver muskelgruppe rammes 2-3 gange i ugen.

Derfor vil den bedste løsning for jer, være enten fullbody, 2-split eller 3-split. Hvad i vælger afhænger af hvor mange dage i ønsker at træne i ugen. Man kan få resultater med alle 3 typer af split. Mange tror i øvrigt fejlagtigt, at fullbody kun egner sig til begyndere. Det er ikke korrekt. Der har igennem tiden været mange old-school bodybuildere som udelukkende har opbygget deres fysik med fullbody træning. Så man kan sagtens køre fullbody selvom man har trænet i mange år.