greenlift

Fullbody før splitprogrammer?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab

En af mine gode kammerater siger, at man skal køre fullbody program i et godt stykke tid, op til 1 år, inden man begynder på 2-3-4 splits, eller lignende da det ellers kan skade kroppen. Passer det eller er det blot en myte? 

Svar:

Nej, det passer ikke at kroppen tager skade. Al træning, uanset om det er det mest tåbelige ”hovedet-under-armen” 7 split program, vil give anledning til et adaptivt respons. Man kan dog godt argumentere for, at fullbody programmer generelt er bedre til folk med ringe træningserfaring.

For at høje splits kan fungere, så kræver det at man har et vist grundniveau. Både rent styrkemæssigt, men helt klart også mht. work capacity. En person med under 1 års træningserfaring vil i langt de fleste tilfælde få bedst resultater med at ramme hver muskel 2-3 gange i ugen. Og det tillader de helt høje splits ikke, med mindre kan bevidst forsøge at skabe overlap over hele linjen.

Men om man vælger fullbody, 2-split eller sågar 3-split med 6 ugentlige pas, er i princippet ligegyldigt, og kroppen tager på ingen måde skade af det, hvis intensitet, volumen og øvelsesantal passer til ens erfaring. Det hele handler jo om at følge et program som passer til ens niveau. Men det behøver på ingen måde være fullbody, hvis man ikke har temperament til dette.