fast-weight-loss-tricks

Hvilken slankekur giver hurtigt vægttab?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab.

Jeg vejer et par kg for meget, og vil gerne smide nogle hurtige kg inden det bliver sommer. Hvilken slankekur er den bedste til at opnå et hurtigt vægttab?

Svar:

Til at starte med kan vi lige ridse grundprincippet op, da det ikke siges nok: Det vigtigste i et vægttab er at man er i kalorieunderskud. Fedtet på vores krop er der i kraft af en funktion som energilager. Vores ”deller” er altså opsparet energi, en slags forrådskammer om man vil, der venter på at blive hevet frem til senere brug. Spiser man mindre energi end kroppen forbruger, vil den være nødsaget til at hente energi fra reserverne. Det gør den i praksis ved at nedbryde blandt andet fedtet på kroppen = man taber sig. For at finde ud af hvor meget energi man skal indtage om dagen, kan man benytte en kalorieberegner til hjælp.

Et hurtigt vægttab kan komme af at man enten laver en masse ekstra fysisk træning (alt lige fra at gå en masse på trapper, til at tage nogle lange ture på løbebåndet), eller at man spiser mindre end man plejer. Jo mindre man spiser, jo mere taber man sig.

Problemerne ved et hurtigt vægttab er flere. For det første vil et hurtigt vægttab ofte kræve drastiske ændringer i ens nuværende livsstil, og der ved derfor være stor risiko at man vender tilbage til de gamle vaner efterfølgende og tager alle de tabte kg på igen.

For det andet vil man også miste en stor del muskelmasse, hvis man taber sig hurtigt og det er aldrig hensigtsmæssigt at tabe muskelmasse. Som en tommelfingerregel kan man sige at jo langsommere et vægttab går, jo mindre muskelmasse tabes der. Under et vægttab vil det være en god idé at lave et solidt styrketræningsprogram og sørge for at få en god mængde protein, for at minimere tabet af muskelmasse.

Hvis man endelig skal tabe sig hurtigt, hvilket jeg dog ikke vil anbefale at man gør, vil anbefalingen herfra være at få mindst 1,5-2,0 g protein per kg kropsvægt, en del grøntsager for at få fibre og for at øge mæthedsfornemmelsen, samt at få nogle gode fedtstoffer. Forsøg dog at holde tabet på ca. 0,5 kg om ugen jf. førnævnte årsager. Det løber alligevel op i 2 kg om måneden.

Læs mere om slankekure her