tiredmuscle

Træning på ømme muskler?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har længe tænkt på hvorvidt det er en fordel, ulempe eller ligefrem skadeligt for musklerne, hvis man træner en muskelgruppe som er øm fra tidligere træningspas?

Svar:

Man ikke bare kan træne på ømme muskler. Man bør også gøre det. Det er nemlig med til at øge konditioneringen. Lad mig give et eksempel. Folk som hopper på programmer som Sheiko og Smolov uden at være konditioneret til det, bliver ofte ekstremt ømme den første uge.

Hvis de skulle vente på at ømheden forsvandt, før de kunne køre næste træningspas, så ville de opleve nøjagtigt det samme en gang til. Man tvinger simpelthen ikke kroppen til at adaptere til den nye workload. Hvis man bider det i sig, så vil man opleve, at ømheden langsomt forsvinder, og det som man blev øm af ugen før er nu rutine. Der eksisterer selvfølgelig ingen regler uden undtagelser.

Det gælder selvfølgelig kun når man skifter program, øger ens volumen, eller på anden måde laver ændringer i sit program. Hvis man på ugentlig basis øger workloaden, så man aldrig får lov at tilpasse sig, og som et resultat heraf er øm konstant og altid, så løber man ind i problemer. Pointen er grundlæggende, at man godt kan træne med ømhed, da det til en vis grad bidrager til at øge ens konditioneringsgrad.

Læs i øvrigt vores artikel om DOMS her