halfsquat

Fri squat eller smithmaskine squat?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Hvad er “bedst” squat i fri “normal” øvelse eller i en maskine?
Hvad er fordelene og ulemper ved hver af de to øvelser?

Svar: 

Uden tvivl fri squat. Og det er absurd at opremse fordele og ulemper ved de 2 øvelser, for squat i smith-maskinen har ingen fordele. Man bør holde sig langt væk fra squat i smith-maskinen. De tekniske aspekter i et korrekt udført squat gør det umuligt at køre øvelsen i denne maskine. Man kan til nød lave frontsquat i smith-maskinen, da en korrekt udført frontsquat køres over en tilnærmelsesvis vertikal linje.

Det samme gør sig ikke gældende for et korrekt udført backsquat. Det samme gør sig i øvrigt gældende for bænkpres. Man kan heller ikke lave et korrekt udført bænkpres i en smithmaskine, hvorfor man altid bør lave bænkpres med fri stang. Selvom der er visse øvelser som kan laves med nogenlunde korrekt teknik i en smithmaskine, så vil jeg til en hver tid anbefale frivægtsvarianten, som i 99,9 % af tilfældene er længder bedre.

Relaterede artikler:

20 rep breathing squats