spoon09

Spørgsmål omkring kreatin

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab, 

Jeg sidder og overvejer om jeg skal begynde at tage kreatin. jeg bruger i øjeblikket jeres kulhydrat- og proteinpulver, som jeg er meget tilfreds med. Jeg styrketræner 2-3 gange om ugen (full-body). Derudover skal jeg til og i gang med håndboldsæsonen igen, hvor vi træner 2 gange om ugen. Planen med kreatinen var, at jeg skulle indtage det de 2-3 gange om ugen efter styrketræning i en shake sammen med protein og kulhydrater. Eller skal man også tage det de dage hvor man ikke styrketræner? 

Mit andet spørgsmål går på de såkaldte “kreatin-kure”. Jeg har læste nogle steder, at man skal tage meget kreatin i starten. Det havde jeg ikke tænkt mig at gøre, jeg ville nøjes med de 3 gram om dagen som i anbefaler, kan man det? Eller skal man starte med mange gram om dagen? 

Svar: 

Du behøver på ingen måde køre en loading periode, hvor du indtager store mængder kreatin i starten. Hvis du dropper loading perioden skal du dog være klar over at den maksimale effekt først indtræder senere.

Hvor man kan opnå fuld effekt af kreatin efter 1 uges loading, så vil det tage op imod en måned, hvis du tager 3 gram kreatin dagligt. Du skal dog være opmærksom på, at du skal tage kreatin hver dag. Ikke kun på træningsdage. Kreatin virker ikke akut. Det har en akkumuleret effekt. Og for at denne effekt kan indtræde, så skal det optimalt set indtages på daglig basis. Så tag 3 gram om dagen, så burde du have fuld effekt efter en måneds tid.