trainwater

Overtræning eller ej?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg skriver fordi jeg for 1½ år siden trænede 6 dage om ugen af 2 timer i 2 split så jeg gav mine muskler minimum hviletid. Men alle jeg trænede med sagde at jeg overtrænede, men jeg var ligeglad og fortsatte i ca. 1 år (selvfølgelig med skiftene øvelser osv.).  

Så her til aften faldt jeg over jeres artikel om overtræning, og læste det hele for at finde ud af om jeg overtrænede, og det lyder til at jeg gjorde. Problemet er bare dette, at jeg aldrig fik nogen symptomer på overtræning som i beskriver i artiklen. Havde heller aldrig problemer med muskel smerte eller lig. Selv om jeg også havde min sport af 8-10 timers træning ved siden af min styrke træning og tog heller ingen former for hjælpemidler til træningen som f.eks. protein pulver. 

Er der chance for, at I kan give mig en forklaring på hvorfor jeg ikke fik nogen symptomer over hovedet? Eller skal jeg bare lytte til den første del med at der er forskel på folk? Var 15 år dengang og havde trænet ½ år. Jeg fik tid til den store mængde træning og tog også ca. 1 kg pr måned.  

Svar:

Du har med stor sandsynlighed ikke været overtrænet. Hvis du havde fremgang i både styrke og muskelmasse, og ikke oplevede symptomer på overtræning, så kan jeg med 99,9 % sikkerhed sige, at du IKKE har været overtrænet. Som du selv siger, så er det yderst individuelt. Det program som på sigt fører til overtræning for den ene, kan være for lidt træning for en anden. Det handler om personens genetik og work capacity. Et 2-split program med 6 ugentlige pas og hvor hvert enkelt pas tager 2 timer behøver på igen måde være for meget. Der er mange som træner efter lignende programmer uden problemer overhovedet. Så jeg tror næppe du behøver været bekymret.

I øvrigt så er man ikke et øjeblik i tvivl hvis man reelt er overtrænet. Man er ikke overtrænet fordi man er øm og træt et par dage. Overtræning er et stadie hvor man typisk oplever mange forskellige fysiologiske symptomer på en gang, og de forsvinder ikke bare på et par dage eller på en uge. For dem som ikke har læst artiklen, så kan man læse mere om de forskellige symptomer her. 

http://news.bodylab.dk/artikler/771-overtraening-en-misforstaet-storrelse