heavyli

Kan en enkelt øvelse gøre det?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab, 

Jeg har et lille sjovt spørgsmål som jeg har tænkt lidt over. Umiddelbart vil folk nok tænke at det er dumt, men jeg tror de fleste vil blive overrasket.

Spørgsmålet lyder; hvorfor egentlig lave forskellige øvelser til samme muskel? Er én ikke nok? Her tænker jeg i forhold til bodybuilders og hypertrofi.

Spørgsmålet grunder i at man jo ikke kan træne en muskel på forskellige måder og få forskellige resultater, altså hver gang du aktiverer fx pectoralis, så aktiveres hele musklen, så hvorfor egentlig fx lave både incline, decline og flat barbell/dumbbell bench press? Hvis vi kigger over til styrkeløfterne så bliver de jo store af få øvelser, så hvorfor holder bodybuilders fast i 10,000 forskellige øvelser? Kedsomhed? Begrundelserne rundt om på diverse sites som at visse øvelser ændrer musklens form/udseende (Den gode gamle med preacher curls..), er jo 100 % broscience. 

Svar:

Ikke noget dårligt spørgsmål. Selvom du ikke har helt ret, så har du en god pointe. Der er nemlig rigtigt mange som laver alt for mange øvelser. Specielt dem med ringe træningserfaring. Når jeg siger du ikke har helt ret, så skyldes det at en del muskler faktisk kan rammes på flere forskellige måder. Nu nævner du selv brystmusklen. Det er helt korrekt, at store dele af pectoralis major er aktiv under et ganske almindeligt bænkpres med stang. Men pga. musklens vifteformede udbredelse, så vil et incline bænkpres eller et decline bænkpres give en lidt anden neuromuskulær aktivering, så man rent faktisk kan flytte fokus til den henholdsvis den øverste del af pectoralis major eller den nederste del af pectoralis major. Vi snakker selvfølgelig ikke om muskelisolation. Et almindeligt bænkpres vil også aktivere den øverste og den nederste del, men et incline bænkpres gør det bare bedre i forhold til den øverste del, og et decline bænkpres gør det bare bedre i forhold til den nederste del. Og det samme gør sig gældende for mange andre muskelgrupper. Du har dog ret i, at man ikke selektivt kan træne musklen fra 117 forskellige vinkler. Ideen med at man kan træne det inderste af brystet, eller toppen af biceps er tåbelig, og vidner om en manglende anatomisk og muskelfysiologisk forståelse.

Men du har helt sikket en pointe alligevel. Ser man på styrkeløftere, så er der mange som aldrig træner andet end squat, bænkpres og dødløft, og selvom de måske har visse mangler i forhold til ting som biceps, lægmuskler osv., så har de faktisk en temmelig komplet udvikling. Det er jo ikke fordi deres bryst kun er stort midt på. Ofte har de en ganske pæn brystmuskeludvikling. Og det kunne mange, specielt begyndere lære noget af. Man kan komme rigtigt langt med en håndfuld gode solide basisøvelser. Et program behøver ikke bestå af 15-20 forskellige øvelser. Et program bestående af eksempelvis squat, bænkpres, dødløft, military presses, rows og chinups kan sagtens give et rigtigt godt styrke- og massefundament, og få en til at blive overordnet stor. Når man bliver fanget i ideen om at man skal lave 4-5 øvelser til hver muskel, så ødelægger man muligheden for at skabe et solidt fundament totalt. En person som bruger 2-3 år på at blive stærkere i eksempelvis de 6 oven nævnte øvelser, indenfor en klassisk bodybuilding rep-range, vil nå meget, meget længere end en person som er ved at drukne i øvelser.