liftold

Stor med squat, dødløft og bænkpres?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

En kollega nævnte, at man ved et program kun bestående af bænkpres, squat og dødløft kan blive utrolig stor, ved at træne det 3 gange om ugen.
Mit spørgsmål er så om man kan det? Jeg kunne forstille mig man skulle træne utrolig mange sæt for at opnå en høj volumen af øvelsen.
Derudover vil jeg også mene at man mangler lidt biceps og mavetræning i sådan program. Er det muligt? 

Svar: 

Hvis man træner af kosmetiske årsager, så vil det sjældent være nok med kun squat, dødløft og bænkpres. Men der skal ikke mange ekstra øvelser til før programmet er komplet nok. I teorien kunne man sagtens blive stor og stærk af kun de 3 store. Det er styrke atleter blev igennem de sidste 100 år. Og mange har til trods for den meget spartanske mængde øvelser faktisk en ganske balanceret muskeludvikling.

Et program bestående af eksempelvis squat, bænkpres, dødløft, military presses, bent over rows og chinups kunne sagtens give et solidt fundament i masse og styrke. Man behøver reelt ikke mere de første 2-3 år af ens træning. Hvis man kan 3-doble sin styrke i disse 6 øvelser henover en årrække på 2-3 år, indenfor en almindelig bodybuilding rep-range, så vil man være mange gange større end de knægte som hopper fra den ene maskine til den anden uden nogen målsætning.

Jo mere man spreder sig ud over en lang række øvelser, jo dårligere bliver ens fundament. I øvrigt er der jo allerede en del gode bodybuilding programmer, hvor man kun kører en øvelse til hver muskelgruppe, men til gengæld laver en bunke sæt. Som eksempelvis German Volume Training eller George Turner 10×10.