ysleep

Hviletid i forhold til fremgang?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg tænkte på, hvor vigtigt er det egentlig at time sin hviletid. Jeg oplever nogle gange at jeg står stille i en uge eller endda går en smule tilbage, og så ugen efter går jeg frem igen. Jeg har en fornemmelse at det måske er fordi min hviletid varierer. Der kan selvfølgelig også være andre grunde så som mangel på protein eller søvn. Har I en god forklaring. Er det normalt at man ikke går frem i reps/vægt hver uge?

Svar:

Nu er jeg ikke sikker på om du mener hviletid mellem sættene, eller den tid hver enkelt muskelgruppe får før den bliver trænet igen. Uanset hvad, så er begge dele relevante i forhold til optimal fremgang. Hvor lang tid man hviler imellem sættene, og hvor lang tid der går før en given muskel trænes igen, afhænger af mange forskellige faktorer, såsom hvilke målsætninger man har med træningen, ens personlige work capacity, hvor stor volumen man træner med, hvilke øvelser man laver osv. 

Jeg tvivler dog på at den sporadiske fremgang har noget som helst at gøre med de nævnte ting. Hvis man altid træner på grænsen af ens formåen, så vil ens fremgang aldrig være 100 % lineær. Til tider kan man øge på ugentlige basis, og andre gange står man stille i adskillige uger. Det er bare sådan det fungerer, hvis man træner på dagsformen.