slelay

Hvor vigtig er en hviledag?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for en masse fantastiske artikler og svar på spørgsmål. Det har hjulpet mig meget!

Jeg har tænkt meget over hvor vigtig en hviledag er?
Jeg er typen der ikke er særlig god til at holde hviledage og er meget perfektionistisk omkring min træning. Jeg styrketræner hårdt og løbetræner samtidig til marathon, så jeg føler lidt at det kan være svært at holde en hvildag.

Så hvor vigtig er den og hvor mange skal man evt. holde? 

Svar:

Det er i realiteten et ret komplekst spørgsmål. Det afhænger nemlig af et hav af faktorer. Hvor lang tid du har trænet, hvor god form du er i, din restitutive kapacitet, din work capacity, men mest af alt af dit program. I princippet er der ikke noget galt i at træne hver dag. Det hele bunder i planlægning.

Hvis alle dage er med fuld skrald og maksimum intensitet, så løber du ind i problemer før eller siden. I sådanne tilfælde er hviledage obligatoriske. Men hvis man forstår at periodisere sin træning fornuftigt, så kan man sagtens træne hver dag. I vægttrænings perspektiv, skal man huske, at det i princippet ikke handler om hvor god man er til at sprede sin muskelgruppe ud over ugen. Lokal overtræning i en specifik muskel er sjældent et problem. Overtræning er typisk noget som har en systemisk karakter. Det vil sige, at selvom du valgte at træne en forskellig muskel hver dag, så ville du stadigvæk kunne overtræne, fordi kroppen som helhed også kræver restitution. Det er IKKE kun musklerne. Og her har man 2 muligheder.

Enten kan man veksle imellem hårde og lette træningspas, eller også kan man strukturere sin træning, så man i visse pas kun laver mindre øvelser og isolationsøvelser. Et træningspas bestående af squat og dødløft stiller langt større krav til den systemiske restitution, end et træningspas bestående af curls og laterals. Det er værd at have med i sine overvejelser, når man tilrettelægger sit program. Så hvis man skal koge det lidt ned, så er svaret følgende. Træning med hovedet under armen på daglig basis. NEJ. Velovervejet og velstruktureret træning med indlagt periodisering på daglig basis. JA.