smilear

DOMS = muskelopbygning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Når man begynder at træne for første gang, skal der ikke meget til, før DOMS indtræder. Samtidig antager jeg, at selv let træning har relativ stor effekt på nybegyndere i forhold til muskelopbygning.

Når man har trænet i længere tid, skal der mere belastning til for både at “opnå” DOMS og øget muskelvækst.

Så er DOMS en brugbar indikator for, hvor stor effekt en træning har haft på en bestemt muskel – i forhold til vækst?

Jeg er klar over, at udviklingen af DOMS svinger meget fra muskel til muskel. Men hvis man sammenligner ømheden i den samme muskel ved forskellige typer træning (reps, hviletid, belastning), vil man så kunne konkludere, at træningen med størst DOMS har været mest effektiv?

Svar:

DOMS er på ingen måde et krav for muskelopbygning. Det er meget individuelt, hvor udtalt DOMS man får, og om man overhovedet får det. De fleste oplever DOMS når de starter med at træne, eller når de skifter til øvelser eller rep-range de aldrig har kørt før.

Omvendt så er der personer, som sjældent bliver ømme, og de vokser ganske glimrende, dette til trods. Der er også mange som bliver ømme i enkelte muskler, men ikke i de resterende. Og hos dem hænger det jo ikke sådan sammen, at det kun er de muskler som bliver ømme som vokser. De fleste har en ganske harmonisk fysik alligevel. Derfor kan DOMS ikke bruges til så meget. Det er klart, at hvis en muskel er øm, så kan man være ret sikker på, at den har modtaget nok stimuli til at vokse. Man skal bare passe på man ikke bliver DOMS jæger, og kun opfatter et træningspas som godt hvis man er øm dagen efter. Det kan ofte resultere i 2 ting.

At man laver meget mere end man er konditioneret til, og derfor hæmmer ens udvikling. At man får så ekstrem DOMS, at det går ud over kvaliteten i de efterfølgende træningspas. En smule DOMS er ikke noget problem. Men ekstremt DOMS er på ingen måde positivt. Det er et tydeligt tegn på at man har lavet for meget, i forhold til ens konditioneringsgrad. Alle kan tage ned i centret og smadre sig selv, med tonsvis af sæt til failure samt forced reps. Det bliver man ikke stor og stærk af. Man bliver stor og stærk af at tilrettelægge ens træning klogt, og tilpasse den efter sin konditioneringsgrad og erfaring. Så lad være med at tænke så meget i DOMS baner.

Tag den DOMS du uundværligt vil få, når du skifter program, øvelse, eller ændre på andre faktorer i dit program. Er der muskler der aldrig bliver ømme, eller lange perioder hvor man ikke bliver øm, så lad være med at tænke yderligere over det. DOMS er ikke et krav for muskelvækst.