ghbd

Krumrygget af for meget brysttræning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er lige begyndt at træne igen efter jeg gik på efterskole og der over lavet jeg en af de 10 klassiske fejl I skrev om, det var at jeg trænede for meget brust og nu er mine skuldre begyndt at falde fremover. Er der noget jeg kan gøre ved det? 

Svar: 

Ja, der er noget du kan gøre. Du kan skrue ned for din brysttræning, og op for din rygtræning. Normalt skal workloaden for bagsiden af kroppen være mindst ligeså stor som workloaden for forsiden af kroppen. Men når først skaden er sket, så bør du prioritere bagsiden af kroppen, og specielt musklerne omkring skulderbladene og bagskulderen.

Alle former for rows er gode valg, men du bør som sagt også lave øvelser som specifikt rammer musklerne omkring skulderbladene og bagskulderen. Det kunne være øvelser som facepulls, band pull-aparts, rear laterals, rows med bredt greb trukket til brystet osv.

I en periode bør du holde din workload til bagsiden af kroppen dobbelt så høj, som din workload til forsiden af kroppen. Rent praktisk betyder det, at hver gang du laver 2 brystøvelser, så bør du lave 4 rygøvelser. Med tiden så vil problemet forsvinde, og din holdning vil blive bedre. Du bør også være opmærksom på god kropsholdning i din hverdag. Problemet vil bare forværres med dårlig kropsholdning.